بودجه بندی کنکور تجربی

کنکور تجربی اکنون پرمتقاضی‌ترین و محبوب‌ترین کنکوری است که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود. برای آماده شدن و شرکت در این رقابت سنگین و حساس، نیاز به داشتن اطلاعات کافی در زمینه‌های مختلف دارید. یکی از مواردی که باید به آن دقت زیادی شود، بودجه بندی کنکور و اطلاع از دروسی است که سوالات کنکور از آن‌ها مطرح می‌شود. با توجه به اینکه دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده‌اند، توجه به دروس اختصاصی و حتی بخش‌های کوچک آن بسیار مهم است. در ادامه در خصوص بودجه بندی کنکور تجربی اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

معرفی بودجه بندی کنکور تجربی

سوالات مربوط به کنکورهای سراسری، از کتاب‌های اصلی دوره دوم متوسطه که شامل سه سال است طرح می‌شود. با توجه به حذف دروس عمومی از کنکورها از جمله کنکور تجربی، اهمیت دروس اختصاصی و توجه به بخش‌های مختلف آن بالا رفته است. در ادامه به طور مجزا به بررسی دروس کنکور تجربی می‌پردازیم.

درس زمین شناسی

بودجه بندی کنکور سراسری تجربی را با درس زمین شناسی شروع می‌کنیم. در =حقیقت اولین درسی که داوطلبان با باز کردن دفترچه کنکور با آن روبه‌رو می‌شوند، همین درس زمین شناسی است. این بخش شامل 25 سوال بوده که به طور میانگین باید حدود 20 دقیقه برای آن زمان در نظر گرفته شود. باید در نظر گرفت که با ثابت شدن ضرایب دروس برای رشته‌های مختلف از کنکور امسال، همه دروس برای تمامی رشته‌ها اهمیت یکسانی دارند و بهتر است که همه آن‌ها جدی گرفته شوند.

در زمین شناسی از مبحث آفرینش کیهان و تکوین زمین 5 سوال، منابع معدنی و ذخایر انرژی، زیربنای تمدن و توسعه 3 سوال، زمین شناسی و سازه‌های مهندسی 3 سوال، منابع آب و خاک 4 سوال، زمین شناسی و سلامت 4 سوال، پویایی زمین 3 سوال و زمین شناسی ایران 3 سوال طرح می‌شود.

آشنایی با بودجه بندی کنکور تجربی

درس ریاضیات

دومین درس از دفترچه کنکور تجربی، به درس ریاضیات اختصاص دارد. اما بودجه بندی کنکور تجربی برای درس ریاضی به چه صورتی است؟ این درس شامل 30 سوال بوده که برای آن 47 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. اگر می‌خواهید رشته و دانشگاه مناسبی را انتخاب کنید، باید حتما در درس ریاضیات عملکردی قابل‌قبول داشته باشید تا از بسیاری از رقبای خود پیشی بگیرید.

برای این درس از مبحث مثلثات 4 سوال، هندسه 4 سوال، احتمال 2 سوال، مشتق 2 سوال، معادلات و نامعادلات 2 سوال، لگاریتم 2 سوال، آمار 2 سوال، کاربرد مشتق 3 سوال، مقاطع مخروطی 1 سوال، حد و پیوستگی 3 سوال، تابع 4 سوال و توان‌های گویا و عبارت‌های جبری 1 سوال طرح می‌شود.

زیست شناسی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین درس کنکور تجربی برای داوطلبان این کنکور که رقابت اصلی بر سر آن است، درس زیست شناسی نام دارد. این درس شامل 50 سوال بوده و داوطلب باید در مدت 36 دقیقه به آن‌ها پاسخ دهد. در ادامه به بخش‌های مختلف این درس اشاره می‌شود.

مباحثی که از درس زیست شناسی برای کنکور از آن‌ها سوال مطرح می‌شود از قرار زیر است:

مبحث گوارش و جذب مواد 2 سوال، دستگاه حرکتی 2 سوال، پاسخ گیاهان به محرک‌ها 2 سوال، انتقال اطلاعات در نسل‌ها 5 سوال، از انرژی به ماده 3 سوال، رفتارهای جانوران 1 سوال، گردش مواد در بدن 3 سوال، تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد 1 سوال، از یاخته تا گیاه 1 سوال، تنظیم شیمیایی 1 سوال، تولید مثل 3 سوال، مولکول‌های اطلاعاتی 2 سوال، تغییر در اطلاعات وراثتی 2 سوال، فناوری‌های نوین زیستی 1 سوال، ایمنی 1 سوال، جذب و انتقال مواد در گیاهان 2 سوال، تنظیم عصبی 1 سوال، حواس 1 سوال، از ماده به انرژی 2 سوال، جریان اطلاعات در یاخته 3 سوال و ترکیبی 8 سوال.

درس فیزیک

درس چهارم از دفترچه کنکور تجربی که به عنوان درسی پربازده نیز از آن یاد می‌شود، درس فیزیک نام دارد. به دلیل تنوع بالای سوالات و امکان پاسخ به سوالاتی که از مباحث قابل‌درک‌تر وجود دارد، این درس از اهمیت بالایی در رقابت با سایرین برخوردار است. در زیر بودجه بندی کنکور تجربی برای درس فیزیک را بررسی می‌کنیم. از این درس هم 30 سوال طرح می‌شود که زمان تقریبی 37 دقیقه برای پاسخگویی به این سوالات برای آن‌ها تعیین شده است.

برای درس فیزیک از مباحث کار، انرژی و توان 1 سوال، ویژگی‌های فیزیکی مواد 2 سوال، دما و گرما 2 سوال، الکتریسیته ساکن 4 سوال، جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم 4 سوال، مغناطیس و القای الکترومغناطیسی 2 سوال، حرکت بر خط راست 4 سوال، دینامیک 3 سوال، نوسان و امواج 3 سوال و فیزیک و اندازه‌گیری 1 سوال مطرح می‌شود.

دروس کنکور تجربی

درس شیمی

آخرین درس از مجموعه دروس موجود در دفترچه کنکور تجربی، درس شیمی است. شاید بتوان گفت این درس متنوع‌ترین درس از دروس کنکور بوده که با سوالات حفظی، فرمولی و مفهومی تاثیر زیادی را نیز روی رتبه نهایی داوطلبان خواهد داشت.

به ترتیب از سال دهم فصل اول 3 سوال، فصل دوم 1 سوال، فصل سوم 1 سوال و از سال یازدهم فصل اول 2 سوال، فصل دوم 4 سوال، فصل سوم 6 سوال و از سال دوازدهم فصل اول 4 سوال، فصل دوم 3 سوال، فصل سوم 4 سوال و فصل چهارم 2 سوال مطرح می‌شود. برای پاسخ دادن به این 35 سوال باید تسلط کافی روی مباحث و بخش‌های مختلف کتاب‌ها داشته باشید.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی بودجه بندی کنکور تجربی پرداخته شد. با توجه به این که دروس عمومی از کنکور امسال حذف شده‌اند، داوطلبان تنها باید به دروس اختصاصی پاسخ دهند. دروس اختصاصی نیز با توجه به حذف دروس عمومی به طور جزئی‌تر توسط طراحان مورد پرسش قرار گرفته و نیاز به بررسی و برنامه‌‌ریزی دقیقی برای پاسخ به سوالات آن‌ها وجود دارد.

شما می‌توانید برای اطلاع از دیگر موارد مهم در خصوص کنکور تجربی، به مطالعه مقالات مربوطه در این زمینه که در سایت قرار دارند پرداخته و همچنین از طریق راه‌های ارتباطی، با مشاوران با در ارتباط باشید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در یادگیری نوین تماس بگیرید.

کنکور با یادگیرنوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری پست

آخرین مقالات

بودجه بندی کنکور تجربی

کنکور تجربی اکنون پرمتقاضی‌ترین و محبوب‌ترین کنکوری است که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود. برای آماده شدن و شرکت در این رقابت سنگین و حساس،

منابع کنکور تجربی

به جرأت می‌توان گفت که هیچ آزمونی را بدون منبع مناسب، نمی‌توانید با موفقیت پشت سر بگذارید. در آزمون حساسی مثل کنکور سراسری، قطعا نقش

بودجه بندی دقیق کنکور ریاضی

همان‌طور که می‌دانید طی سال‌های اخیر، طراحان کنکور رویه نسبتاً ثابتی را برای طراحی سوالات در پیش گرفته‌اند. در دفترچه سوالات کنکور یک سری مباحث

راهنمای کامل انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

رشته تجربی در سال‌های اخیر به‌عنوان پرجمعیت‌ترین و پرطرفدارترین رشته دبیرستان شناخته شده‌ است. زیرا فرصت‌های تحصیلی و شغلی فراوانی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در

کنکور انسانی

کنکورهای سراسری بیشترین تعداد داوطلبان را در میان دیگر آزمون‌ها دارند. در این میان رشته انسانی با برخورداری از آینده شغلی درخشان برای داوطلبان آن

دسته بندی مقالات