راهنمای کامل انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

انتخاب رشته کنکور تجربی

رشته تجربی در سال‌های اخیر به‌عنوان پرجمعیت‌ترین و پرطرفدارترین رشته دبیرستان شناخته شده‌ است. زیرا فرصت‌های تحصیلی و شغلی فراوانی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در صورت کسب رتبه لازم در کنکور را به‌همراه دارد. از مهم‌ترین اقدامات پس از کنکور و مشاهده نتیجه نهایی داوطلبان این رشته، انتخاب رشته به‌صورت صحیح است. بسیاری از داوطلبین، نمی‌دانند که چگونه باید برای انتخاب رشته کنکور تجربی اقدام کنند و اطلاعی از بهترین فرصت‌های تحصیلی پیش رو برای رتبه کسب شده خود ندارند. بنابراین اگر نمی‌دانید با رتبه‌ای که به‌دست آورده‌اید، چه رشته و در چه دانشگاهی می‌توانید قبول شوید، این مطلب را از دست ندهید.

کارنامه انتخاب رشته کنکور تجربی

پس از اعلام نتایج کنکور تجربی، کارنامه کنکور که به آن کارنامه علمی نیز می‌گویند در سایت سنجش قرار می‌گیرد. این کارنامه سه بخش اصلی دارد که این سه بخش نقش مهمی را در انتخاب رشته کنکور تجربی ایفا می‌کنند.

  • بخش اول: بخش اول کارنامه، شامل استان بومی شما و سهمیه انتخاب رشته کنکور تجربی است که تأثیر زیادی در انتخاب رشته داوطلبین دارد.
  • بخش دوم: بخش دوم کارنامه، نشان‌دهنده وضعیت انتخاب رشته داوطلب است. اگر داوطلب مجاز به انتخاب رشته نباشد، باید مجدداً در کنکور شرکت کند. اما در صورت مجاز بودن می‌تواند بقیه مراحل و تکمیل فرم را انجام دهد.
  • بخش سوم: این بخش مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش کارنامه داوطلب است. در بخش سوم، نمرات خام و نمرات کل آزمون اختصاصی داوطلب مشخص شده ‌است.

لیست رشته‌های کنکور تجربی

داوطلبین کنکور تجربی با توجه به رتبه‌ای کسب کرده‌اند، می‌توانند در رشته‌های تحصیلی متفاوتی در دانشگاه‌های مختلف سراسری روزانه، شبانه و یا دانشگاه آزاد و پیام‌نور تحصیل کنند. اما اولین کاری که باید پس از اعلام نتایج کنکور تجربی انجام شود، مراجعه به سایت سنجش و مشاهده رتبه و تراز هر یک از دروس ارائه شده ‌است. در صورتی که داوطلب مجاز به انتخاب رشته باشد، می‌تواند برای تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور تجربی اقدام کند.

داوطلبین پس از مشاهده کارنامه نتایج کنکور، باید لیست رشته‌های کنکور تجربی را از سایت سازمان سنجش دانلود کنند و سپس بر اساس علاقه خود فرم انتخاب رشته را تکمیل کنند. نکته‌ای که هنگام تکمیل این فرم اهمیت دارد این است که داوطلبین باید به حداکثر و حداقل رتبه و ظرفیت قبولی در انتخاب رشته دقت داشته‌ باشند؛ زیرا هر رشته، ظرفیت محدودی برای پذیرش دانشجو دارد.

انتخاب رشته کنکور تجربی

حداکثر و حداقل رتبه و ظرفیت قبولی در انتخاب رشته کنکور تجربی

ظرفیت کلی پذیرش دانشگاه‌های مختلف به شرح ذیل است. لازم به ذکر است که هنوز ظرفیت دقیق این رشته‌ها مشخص نشده است و پس از اعلام سایت سنجش، جدول ذیل به‌روزرسانی خواهد شد.

پذیرش رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی تجربی در دوره‌های مختلف کنکور سال گذشته
دوره با اعمال نمره آزمون و سوابق تحصیلی
روزانه 38644
نوبت دوم (شبانه) 2092
پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد 4007
سهمیه مناطق محروم، زلزله زده و سایر مصوبات 280
دانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد) 6905
دانشگاه‌ها و مؤسسات غیر انتفاعی 4356
دانشگاه پیام‌نور 6779
دانشگاه آزاد 1339
ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد 293
جمع کل 64695

طبق جدول فوق می‌توانید دریابید که مجموع ظرفیت پذیرش کنکور تجربی در سال گذشته 64695 نفر بوده است. با توجه به اینکه تعداد کل داوطلبین تجربی 51 هزار نفر بوده است، بنابراین از هر دو داوطلب یک نفر شانس قبولی در دانشگاه سراسری را داشته است. طبق پیش‌بینی‌ها، این ارقام برای سال جدید تحصیلی نیز به همین میزان خواهد بود. داوطلبین توجه داشته ‌باشند که هنگام انتخاب رشته کنکور تجربی در دانشگاه‌های سراسری، امکان انتخاب رشته‌های دارای تعهد خدمت را نیز دارند.

دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی

اگرچه که آزمون کنکور تجربی برای دانشگاه‌های دولتی و آزاد ادغام شده ‌است، اما باید بدانید که مسیر این دانشگاه‌ها هنگام انتخاب رشته از یکدیگر جدا می‌شود. هر کدام از این دانشگاه‌ها، دفترچه راهنمای انتخاب رشته، فرم انتخاب رشته و سایت پذیرش متفاوتی دارند. بنابراین برای انتخاب رشته‌ها در هر یک از این دانشگاه‌ها، باید فرم مجزایی پر شود و در سایت پذیرش هر کدام از این دانشگاه‌ها آپلود شود.

داوطلبین باید پیش از تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور تجربی، دفترچه انتخاب رشته دولتی و آزاد را به‌خوبی مطالعه کنند. دفترچه انتخاب رشته دانشگاه دولتی در سایت سنجش و دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایت azmoon.org به‌محض انتشار قابل دریافت است. پس از دریافت دفترچه و مطالعه قسمت راهنمای آن، می‌توانید کدهای رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر خود را استخراج کرده و در فرم انتخاب رشته دانشگاه دولتی یا دانشگاه آزاد وارد کنید.

انتخاب رشته کنکور تجربی

مطلب مرتبط: مشاوره کنکور تجربی

سهمیه انتخاب رشته کنکور تجربی

سهمیه‌های انتخاب رشته کنکور تجربی به شرح ذیل است:

پرجمعیت‌ترین سهمیه کنکور، سهمیه مناطق است که بیش از 95 درصد داوطلبین با توجه به این سهمیه که خود شامل سه منطقه 1، 2 و 3 است، انتخاب رشته می‌کنند. سهمیه مناطق مربوط به افرادی است که امکان استفاده از سهمیه‌های خاص کنکور تجربی را ندارند.

سهمیه‌های خاص کنکور، سهمیه بهیاران، ایثارگران و جانبازان است. این سهمیه‌ها برخلاف تصورات، باعث بهبودی رتبه فرد نمی‌شود. تراز آخرین نفر قبولی که از این سهمیه‌ها استفاده می‌کند، 70 درصد تراز آخرین نفر قبول‌شده از افراد عادی است.

انتخاب رشته کنکور تجربی بر اساس معدل

نکته‌ای که ذهن بسیاری از داوطبین کنکور را درگیر کرده است، انتخاب رشته بر اساس معدل و تأثیر معدل در رتبه نهایی آن‌ها است. بر اساس آخرین جلسه شورای‌عالی، تأثیر 40 درصد سوابق تحصیلی داوطلبین در کنکور سراسری قطعی شده ‌است.

در سال 1402، معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان در رتبه نهایی کنکور 40 درصد تأثیرگذار است و این تأثیر در آزمون در دروس تخصصی با ضریب 14 و دروس عمومی با ضریب 26 است. در کنکور 1403 این تأثیر به 50 درصد و در سال 1404 به 60 درصد خواهد رسید.

اما معدل نیز شرط اصلی قبولی در کنکور نیست؛ زیرا در کنکور سراسری برای هر داوطلب نمره ترازشده محاسبه می‌شود. در هر صورت بهتر است که دانش‌آموزان از سال قبل از کنکور برای افزایش معدل خود به‌دنبال راهکار باشند و تلاش خود را برای کسب نمرات بهتر در پایه دوازدهم بیشتر کنند.

زمان انتخاب رشته و نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی

پس از اعلام نتایج کنکور، کارنامه نهایی و رتبه داوطلبین در سایت سنجش منتشر می‌شود. داوطلبین مجاز به انتخاب رشته، می‌توانند در مهلت مقرر برای انتخاب رشته در دوره‌های روزانه یا شبانه دانشگاه‌های سراسری یا دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد و پیام‌نور اقدام کنند. پس از اتمام این مهلت، سازمان سنجش مهلتی 3 الی 4 روزه برای افرادی که نتوانستند در مهلت مقرر انتخاب رشته کنند، در نظر می‌گیرد. این مهلت تعیین‌شده معمولاً در نیمه دوم مرداد ماه است.

انتخاب رشته کنکور تجربی

رشته‌های کنکور تجربی

لیست رشته‌های کنکور تجربی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی که از سایت سنجش قابل دریافت است، ارائه شده‌ است. کد هر کدام از این رشته‌های مورد نظر در دانشگاه‌های مختلف در دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته دانشگاه سراسری، آزاد و پیام‌نور نوشته شده ‌است. داوطبین مجاز به انتخاب رشته می‌توانند 150 کد رشته دانشگاهی مورد نظر خود را در فرم انتخاب رشته با توجه به علاقه و اولویت‌بندی خود وارد کنند.

رشته‌هایی به‌عنوان رشته‌های بدون کنکور در رشته تجربی نیز وجود دارد. این رشته‌ها عبارتند از:

زمین‌شناسی شیمی محض
علوم دامی شیمی کاربردی
علوم و مهندسی باغبانی مهندسی طبیعت
علوم و مهندسی خاک ترویج و آموزش کشاورزی پایدار
مهندسی فضای سبز مهندسی صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی
علوم و مهندسی جنگل علوم و مهندسی شیلات
مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی گیاه‌پزشکی
علوم و مهندسی صنایع‌غذایی (کشاورزی) اقتصاد کشاورزی
زیست شناسی گیاهی اقیانوس‌شناسی
زیست شناسی جانوری علوم آزمایشگاهی دامپزشکی
زیست شناسی دریا مهندسی صنایع مبلمان
زیست شناسی سلولی و مولکولی بهداشت و بازرسی گوشت
زیست‌فناوری میکروبیولوژی
بهداشت مواد غذایی کاردانی تکنولوژی مواد غذایی
کاردانی تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی و معطر کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی
کاردانی تکنولوژی مرتع و آبخیزداری کاردانی تکنولوژی تولیدات دامی
کاردانی تکنولوژی جنگل‌داری کاردانی تولید و فرآوری خرما
کاردانی شیمی آزمایشگاهی کاردانی امور زراعی و باغی

سخن پایانی

نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور تجربی در دانشگاه سراسری و همچنین، دانشگاه آزاد اهمیت زیادی دارد؛ زیرا رقابت سنگینی برای رشته‌های پرطرفدار کنکور تجربی وجود دارد و در صورت عدم تکمیل فرم به‌صورت صحیح، ممکن است دچار اشتباه شوید و موفق به تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر خود نشوید. مهم‌ترین نکته پس از اعلام نتایج و مشاهده رتبه، دریافت و مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته در دانشگاه سراسری و آزاد و تکمیل فرم در زمان مقرر است. در صورت وجود هر گونه ابهام، می‌توانید از مشاورین مجموعه یادگیری نوین بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.

تست زنی گنگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری پست

آخرین مقالات

بودجه بندی کنکور تجربی

کنکور تجربی اکنون پرمتقاضی‌ترین و محبوب‌ترین کنکوری است که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود. برای آماده شدن و شرکت در این رقابت سنگین و حساس،

منابع کنکور تجربی

به جرأت می‌توان گفت که هیچ آزمونی را بدون منبع مناسب، نمی‌توانید با موفقیت پشت سر بگذارید. در آزمون حساسی مثل کنکور سراسری، قطعا نقش

بودجه بندی دقیق کنکور ریاضی

همان‌طور که می‌دانید طی سال‌های اخیر، طراحان کنکور رویه نسبتاً ثابتی را برای طراحی سوالات در پیش گرفته‌اند. در دفترچه سوالات کنکور یک سری مباحث

راهنمای کامل انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

رشته تجربی در سال‌های اخیر به‌عنوان پرجمعیت‌ترین و پرطرفدارترین رشته دبیرستان شناخته شده‌ است. زیرا فرصت‌های تحصیلی و شغلی فراوانی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در

کنکور انسانی

کنکورهای سراسری بیشترین تعداد داوطلبان را در میان دیگر آزمون‌ها دارند. در این میان رشته انسانی با برخورداری از آینده شغلی درخشان برای داوطلبان آن

دسته بندی مقالات