آموزش تست زنی کنکور

تست زنی کنکور

چه عاملی می‌تونه شما رو برای تست زنی کنکور آماده کنه؟ شاید شنیدن خود کلمه کنکور هم کمی استرس‌زا باشه، اما اگه مهارت‌هاتون رو تقویت کنید، یکی از بهترین آزمون‌های عمرتون میشه؛ مطمئن باشید! فقط کافیه که یک سری نکات و تکنیک‌های ساده رو رعایت کنید. خیلی از داوطلبان کنکور همین تکنیک‌های ساده رو نمی‌دونن؛ پس حداقل از اون دسته داوطلبان جلوترید! توی این مطلب می‌خوایم تکنیک‌ها و مهارت‌های تست زنی رو معرفی کنیم.

تست آموزشی چیست؟

تست زنی کنکور خیلی سختم نیست؛ فقط کافیه کمی تمرین کنید. اساسا تست زنی آموزشی چیه؟ وقتی توی خونه مشغول خوندن درس و مرور مفاهیم آموزشی هستید، باید برای جا افتادن مطلب و آمادگی بیشتر به صورت آزمایشی یا آموزشی شروع به تست‌زنی کنیم. این کار باعث میشه هم مطالب و مفاهیم درسی رو بهتر یاد بگیرید و هم برای تست زنی کنکور آمادگی بیشتری داشته باشید.

البته این نوع تست زنی شرایط خاص خودش رو داره. برای مثال نیازی نیست حتما زمان دقیق رو محاسبه کنید. به یاد داشته باشید که این تست‌زنی فقط واسه یادگیری استفاده میشه. شاید خیلی از داوطلبان به اشتباه برای این تست‌زنی زمان در نظر بگیرند که کار اشتباهیه. چرا که باعث میشه تمرکز و انرژی شما به‌یادگی هدر بره. شما باید تمرکز اصلی رو در تست زنی آموزشی، روی یادگیری بذارید.

تست زنی کنکور

مطلب مرتبط: مشاوره کنکور 

چطوری تست آموزشی کنکور بزنم؟

در تست آموزشی وقتی مطالعه رو تموم می‌کنید، باید تست‌زنی رو هم بلافاصله شروع کنید. اشتباهی که خیلی از داوطب‌ها می‌کنند، اینه که بعد از گذشت چند روز از مطالعه، شروع به تست‌زنی می‌کنند که کاملا اشتباهه. تست‌زنی آموزشی باعث میشه مفاهیم درس موردنظر رو خیلی بهتر یاد بگیرید. دقت کنید که در این مرحله، نباید بین درس خوندن و تست زنی فاصله زمانی ایجاد بشه. بعد از این که مبحث درسی رو تموم کردید، باید بلافاصله شروع به تست‌زنی کنید. این کار باعث میشه نکات جدیدتری رو هم باد بگیرید. همچنین یک مرور کلی روی مطلبی که خوانده بودید انجام میشه.

با این 8 تکنیک تست زنی کنکور رو بترکونید!

برای این که کاملا آماده کنکور بشید، باید مهارت‌ها و تکنیک‌های تست زنی خودتون را تقویت کنید. این کار باعث میشه از نظر ذهنی، برای تست زنی اصلی آمادگی کامل داشته باشید. اگر این تکنیک‌ها را به خوبی یاد بگیرید، کنکور رو مثل آب خوردن تموم می‌کنید! این تکنیک‌ها کدامند؟

1. مدیریت زمان

دیگه تقریبا همه ما میدونیم که زمان چقدر میتونه توی هر زمینه‌ای اهمیت داشته باشه. کنکور که دیگه بحثش جداست! توی کنکور میشه گفت زمانه که حرف اول و آخر رو میزنه. ابتدا باید زمانی رو که سازمان سنجش برای سوالات هر درس پیشنهاد داده رو در نظر داشته باشید. همچنین این نکته رو یادتون باشه که سوالات بخش عمومی و تخصصی هر کدوم زمان اختصاصی خودشون رو دارن. اگه مدیریت زمان رو تقویت نکنید، احتمالا با کمبود زمان مواجه می‌شید. حالا راهکار مدیریت زمان تست زنی کنکور چیه؟ برای این کار کافیه سوالات وقت‌گیر رو نشانه‌گذاری کنید. سوالاتی که جوابشون رو میدونید رو اول حل کنید. اگر وقت اضافه اومد، سوالات دیگه رو هم جواب بدید.

2. هدف‌گذاری صحیح

خیلی از داوطلبان، بدون آمادگی و هدف‌گذاری وارد جلسه کنکور می‌شن که کاملا اشتباهه. شما باید قبل از ورود به جلسه کنکور، هدف‌گذاری کنید که چه سوالاتی رو اصلا پاسخ نخواهید داد و ابتدا باید سراغ کدام دروس و سوالات بروید. این کار باعث میشه از نظر ذهنی هم آمادگی لازم رو داشته باشید. اگر بدون آمادگی وارد جلسه کنکور بشید، احتمالا سردرگم و گیج خواهید شد و نتیجه مناسبی هم نمی‌گیرید.

3. روش ساده به دشوار

طبیعیه که سوالات ساده‌تر، زمان کمتری رو هم از شما می‌گیرند. البته این که کدوم سوال ساده تره، بستگی به خود شما داره! تست زنی کنکور از سوالات ساده به دشوار، باعث میشه ذهنتون هم آمادگی بیشتری برای ادامه داشته باشه.

4. قانون تساوی

اخیرا توی سوالات کنکور، طراحان از داوطبان درخواست بررسی صحیح بودن جواب در هر 4 گزینه را می‌کنند. برای حل این نوع سوالات، باید چیکار کرد؟ نیازی به استفاده از فرمول کامل، برای رسیدن به جواب درست نیست. کافیه یک تساوی بین فرمول و جواب‌ها ایجاد کنید. هر کدام از جواب‌ها که تساوی روی آن برقرار شد، پاسخ صحیح است. با این کار دیگه نیازی به اتلاف وقت بیش از حد ندارید.

5. دقت در متن سوال

خیلی از اوقات داوطلبان بیش از اندازه روی جواب‌ها متمرکز میشن. همین کار باعث میشه تا از خواندن دقیق سوال صرف‌نظر کنند. برای موفقیت توی تست زنی کنکور، باید متن سوال رو کامل بخونید. حتی به فعل‌های به‌کار رفته توی متن سوال هم دقت داشته باشید. ممکنه توی سوال کنکور از افعال منفی هم استفاده بشه که توی کنکورهای سالیان اخیر رایج بوده.

6. شبیه بودن پاسخ‌ها

یکی دیگه از تکنیک های تست زنی کنکور، بررسی تشابه جواب‌هاست. توی بعضی از سوالات کنکور، ممکنه دو جواب متناقض داشته باشیم. اگه همچین موردی رو دیدید، جواب سوال، احتمال قریب به یقین یکی از این دو گزینه خواهد بود.

7. حذف گزینه اشتباه

روشی که اغلب هم جواب میده، حذف گزینه‌هاییه که می‌دونید قطعا جواب نیستند. البته این کار به این سادگی‌ها هم نیست. برای رسیدن به این درجه از حرفه‌ای بودن، باید تست‌زنی آزمایشی و آموزشی زیادی را در طول سال انجام داده باشید. این کار باعث میشه با دیدن جواب‌ها، خیلی زود گزینه غلط رو پیدا کنید.

8. مشخص کردن سوالات دشوار

یک تکنیک تست زنی کنکور دیگه، اینه که همون ابتدا سوالات دشوار رو علامت‌گذاری کنید. تعریف سوالات دشوار هم ممکنه برای داوطلبان متفاوت باشه. بعضی از داوطلبان ممکنه سوالاتی رو که کمتر مطالعه کرده‌اند رو سخت‌تر بدونن. به هر حال در این تکنیک، باید سوالاتی رو که به هر دلیلی سخت می‌دونید، علامت بزنید.

منظور از تست زمانی چیست؟

بعضی از تست‌ها داوطلبان رو از نظر مدیریت زمان برای کنکور آماده می‌کنند. به این تست‌ها زمانی گفته می‌شه. در تست‌های زمانی اولویت روی موضوع زمان گذاشته می‌شه. در این تست‌ها، قبل از شروع، باید زمان‌بندی به صورت دقیق رعایت بشه.

احتمال در شروع تست‌های زمانی، مهارت‌های لازم برای رسیدن به تست زنی کنکور و مدیریت زمان رو به دست نمیارید. به همین دلیل باید به خودتون زمان بدید تا سرعت تست زنی شما بهتر بشه. رفته رفته می‌تونید رکوردهای سرعت تست‌زنی خودتون رو ارتقاء بدید.

تقویت مهارت تست زنی با رعایت نکات مهم

با رعایت برخی نکات مهم و کاربردی، می‌توتید مهارت‌های خودتون رو برای تست زنی کنکور تقویت کنید. این نکات کدامند؟ در ادامه به تشریح این نکات می‌پردازیم:

  • از دیدن سوالات سخت و به‌ظاهر پیچیده نترسید! به جای این کار به سمت این سوالات و حل کردن اونا حمله کنید! هر چقدر با سوالات سخت بیشتر آشنا باشید، راحت‌تر می‌تونید تست بزنید.
  • نباید سرعت عمل باعث بشه که از دقت صرف‌نظر کنید. اگر دقت رو چاشنی تست زنی نکنید، احتمالا نتیجه مطلوبی هم نمی‌گیرید.
  • خلاصه‌نویسی یا یادداشت‌برداری معجزه می‌کنه! هر مطلب درسی رو که خواندید در مورد برخی نکته‌های مهم، یادداشت بنویسید. این کار رو می‌تونید توی حاشیه کتاب یا پاورقی انجام بدید.
  • اگه جواب سوالی رو نمی‌دونید به این معنی نیست که توی کنکور نمیاد! اتفاقا نباید از کنار هیچ سوالی به‌سادگی بگذرید. از معلم، مشاور، کتاب و منابع دیگر برای حل سوال کمک بخواهید.
  • استفاده از منابع کمک آموزشی رو برای تست زنی کنکور فراموش نکنید. البته توجه داشته باشید که این منابع توسط موسسات و اساتید مجرب و مطرح تهیه شده باشند.
  • شرکت توی آزمون‌های آزمایشی تست زنی هم کمک زیادی می‌تونه به ارتقاء سطح مهارت‌های شما بکنه.
  • حین تست زنی آزمایشی بیش از اندازه از پاسخ‌های تشریحی استفاده نکنید. سعی کنید با کمترین مراجعه به پاسخ‌های تشریحی، تست زنی کنکور رو تمرین کنید.
  • اگه به هر دلیلی در پاسخ دادن بین دو گزینه شک دارید، وقتتون رو بیش از حد برای اون سوال تلف نکنید. به جای این کار سراغ سوالات بعدی برید.
  • یکی از کارهای غلطی که بین داوطلبان رایجه، پاسخ دادن به جواب سوالات و وارد کردن یکجای آنها در پاسخ‌نامه است! این کار یک ریسک بسیار بزرگیه و ممکنه وقتی برای انجام این کار نداشته باشید.
  • اجازه ندید که سوالات و گزینه‌های طولانی تمرکز شما را برهم بزنند. بسیاری از سوالاتی که طولانی هستند، اتفاقا جواب‌های ساده‌ای دارند!
  • به هیچ عنوان توی ابتدای آزمون استرس و اضطراب نداشته باشید. هر چقدر استرس بیشتری داشته باشید، کارایی ذهنتون هم کمتر میشه.

به هر حال آموزش تکنیک های تست زنی کنکور اهمیت بسیار بالایی داره. اگه از این موضوع غافل بشید، نتیجه مناسبی هم نمی‌گیرید. برای آمادگی بیشتر، بهتره تست‌های آموزشی یا آزمایشی را در برنامه خودتون قرار بدید. تقویت مهارت‌ها و تکنیک‌های تست زنی، باعث میشه از نظر ذهنی آمادگی بیشتری سر جلسه کنکور داشته باشید. بدین منظور با مجموعه آموزشی یادگیری نوین همراه باشید تا نقشه راه موفقیت را برای شما ترسیم کنیم.

کنکور با یادگیرنوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری پست

آخرین مقالات

بودجه بندی کنکور تجربی

کنکور تجربی اکنون پرمتقاضی‌ترین و محبوب‌ترین کنکوری است که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود. برای آماده شدن و شرکت در این رقابت سنگین و حساس،

منابع کنکور تجربی

به جرأت می‌توان گفت که هیچ آزمونی را بدون منبع مناسب، نمی‌توانید با موفقیت پشت سر بگذارید. در آزمون حساسی مثل کنکور سراسری، قطعا نقش

بودجه بندی دقیق کنکور ریاضی

همان‌طور که می‌دانید طی سال‌های اخیر، طراحان کنکور رویه نسبتاً ثابتی را برای طراحی سوالات در پیش گرفته‌اند. در دفترچه سوالات کنکور یک سری مباحث

راهنمای کامل انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

رشته تجربی در سال‌های اخیر به‌عنوان پرجمعیت‌ترین و پرطرفدارترین رشته دبیرستان شناخته شده‌ است. زیرا فرصت‌های تحصیلی و شغلی فراوانی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در

کنکور انسانی

کنکورهای سراسری بیشترین تعداد داوطلبان را در میان دیگر آزمون‌ها دارند. در این میان رشته انسانی با برخورداری از آینده شغلی درخشان برای داوطلبان آن

دسته بندی مقالات