برنامه ریزی کنکور تجربی

کمتر کسی را می‌توانید در حوزه‌های مختلف پیدا کنید که بدون برنامه‌ریزی به موفقیت رسیده باشد. اساسا هیچ هدفی بدون برنامه‌ریزی محقق نمی‌شود؛ کنکور هم از این قاعده مستثنی نیست. برای موفقیت در مسیر پرفراز و نشیب این آزمون سخت، باید برنامه‌ریزی داشته باشید.

اما برنامه ریزی کنکور تجربی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ برای این که بهترین برنامه‌ریزی ممکن را انجام دهید، بهتر است برخی نکات مهم را رعایت کنید. به هر حال شما تجربه زیادی در این زمینه ندارید؛ بنابراین از کمک و مشورت گرفتن استقبال کنید. در ادامه مطلب روش‌های برنامه ریزی برای کنکور تجربی را یاد می‌گیرید.

 

بررسی اهمیت و ضرورت برنامه ریزی کنکور تجربی

برنامه‌ریزی در راه موفقیت کنکور تجربی چه اهمیتی دارد؟ شاید در ابتدای مسیر پرفراز و نشیب کنکور تجربی به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توان نتیجه دلخواه را کسب کرد؟ برنامه‌ریزی مهم‌ترین اصل در رسیدن به موفقیت محسوب می‌شود. داشتن برنامه در مسیر کنکور به شما کمک می‌کند تا ضمن رسیدن به اهداف درسی، تفریح و استراحت مناسبی هم داشته باشید. البته صرف داشتن برنامه برای موفقیت ضروری نیست. برنامه ریزی کنکور تجربی باید منسجم، هماهنگ و قابل اجرا باشد.

یک برنامه‌ریزی مناسب و خوب به داوطلبان، برای رسیدن به رتبه دلخواه کمک زیادی می‌کند. چرا که این کار انگیزه و آرامش ذهنی را به شما تزریق خواهد کرد. البته به شرطی که تعهد نسبتا کاملی به برنامه داشه باشید. چگونه می‌توان برنامه‌ریزی مناسبی برای موفقیت در کنکور تجربی داشت؟ یکی از راه‌های رسیدن به برنامه‌‌ریزی مدون و منسجم، کمک گرفتن از مشاوران تخصصی حوزه کنکور تجربی است.

مشاوران کنکور با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارند، می‌توانند برنامه‌ریزی مناسبی برای شما انجام دهند. البته به شرطی که شرایط خانوادگی و اجتماعی خود را حدالامکان با مشاور در میان بگذارید.

انواع برنامه ریزی کنکور تجربی

برای افزایش شانس دستیابی به رتبه‌های برتر در کنکور تجربی، باید ابتدا با انواع برنامه‌ریزی آشنا شوید. به طور کلی سه نوع برنامه‌ریزی برای کنکور وجود دارد که با توجه به شرایط خود، باید یکی از آنها را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی این برنامه‌ها خواهیم پرداخت.

1. برنامه ریزی زمانی

در این نوع برنامه‌ریزی، تمرکز روی مدت زمان مطالعه دروس گذاشته می‌شود. در واقع شما باید مدت زمان مطالعه هر درس را به صورت دقیق مشخص کنید. بهترین کار در برنامه ریزی کنکور تجربی به صورت زمانی، اختصاص ساعات مشخصی به یک درس خاص است؛ برای مثال روزانه 2 ساعت شیمی، 3 ساعت زیست‌شناسی، 1 ساعت زبان و … . به این ترتیب فقط زمان مطالعه اهمیت پیدا می‌کند.

2. برنامه ریزی حجمی

این روش کاملا برعکس برنامه‌ریزی زمانی است. شما داوطلبان در این روش، باید حجم دروس را مشخص کنید. تمرکز برنامه‌ریزی حجمی، روی تعداد فصل‌های هر درس است. برای مثال روزانه 2 فصل شیمی، 1 فصل ریاضی، 3 فصل فیزیک و … را مطالعه کنید. اهمیتی ندارد که این فصل‌ها را در چند ساعت بخوانید. مهم این است که فصول تعیین‌شده به صورت روزانه مورد مطالعه قرار بگیرند.

3. برنامه ریزی تلفیقی (حجمی-زمانی)

یکی از بهترین و جامع‌ترین انواع برنامه ریزی کنکور تجربی است که هم برنامه‌ریزی درسی و هم غیردرسی را شامل می‌شود. در این نوع برنامه‌ریزی، باید حجم مشخصی از یک درس را در بازه زمانی خاصی مطالعه کنید. در این میان برنامه‌های غیردرسی، اعم از تفریح، استراحت، غذا خوردن و … هم به صورت دقیق تعیین می‌شوند. به این ترتیب علاوه‌بر مطالعه دروس، می‌توانید به سایر جنبه‌های زندگی اجتماعی خودتان رسیدگی کنید.

اغلب رتبه‌های برتر کنکور از این روش برای موفقیت استفاده کرده‌اند. با برنامه‌ریزی تلفیقی به مرور زمان شاهد رشد چشمگیر خود در دروس خواهید بود. اگر برنامه‌ریزی دقیق و مدونی داشته باشید، این کار تبدیل به یک عادت مفید برای شما می‌شود. البته حفظ تعادل بین مطالعه دروس و برنامه‌های غیردرسی اهمیت بسیار زیادی دارد که معمولا بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی ایجاد می‌شود.

نکته مهم در خصوص برنامه ریزی کنکور تجربی به صورت تلفیقی، داشتن انعطاف‌پذیری در برنامه است. معمولا مشاوران خبره و باتجربه، برنامه را طوری طراحی می‌کنند که انعطاف بالایی داشته باشد. به هر حال برخی اتفاقات پیش‌بینی نشده، ممکن است روند برنامه را با مشکل مواجه کند که باید در نظر گرفته شوند.

انتخاب منابع چه اهمیتی در برنامه ریزی مناسب دارد؟

برای اینکه در برنامه ریزی کنکور تجربی موفق باشید، باید منابع درستی را انتخاب کنید. انتخاب منابع درست به اندازه مطالعه یا حتی بیشتر از آن اهمیت دارد. چرا که اگر منابع درست انتخاب نشوند، تمام برنامه‌ریزی‌ها با مشکل مواجه خواهند شد. منابع کمک آموزشی راه رسیدن به موفقیت را در کنکور هموارتر می‌کنند. برخی از کتاب‌های کمک آموزشی کنکور، بدون کارشناسی صحیح تالیف و منتشر می‌شوند که مطالب آن باعث سردرگمی شما خواهند شد. به همین دلیل سعی کنید منابعی را انتخاب کنید که استانداردهای لازم را داشته باشند.

بهتر است منابعی را انتخاب کنید که سوالات موجود در آن پرتکرار باشند. البته باید از معتبر بودن سوالات و انتشارات مربوطه هم اطمینان داشته باشید. احتمالا اسامی بسیاری از انتشارات معتبر به گوش شما هم رسیده است. به همین دلیل بهتر است بیشتر به این منابع برای کنکور تجربی اکتفا کنید. به یاد داشته باشید که اگر بهترین و دقیق‌ترین برنامه ریزی کنکور تجربی را داشته باشید، اما منابع شما نامناسب باشد، خبری از موفقیت و رتبه برتری نخواهد بود! بنابراین سعی کنید تمرکز خود را بیشتر روی این موضوع بگذارید.

از اهمیت برنامه ریزی روزانه و هفتگی غافل نشوید!

برای داشتن برنامه روزانه و هفتگی مناسب، باید جدول زمان‌بندی مناسبی داشته باشید. در این جدول تمام زمان‌های مطالعه، خوردن، خوابیدن، تست‌زنی، مرور و … را بگنجانید. اگر ساعت‌هایی در برنامه‌ریزی روزانه یا هفتگی خالی بود، به مطالعه دروس مهم کنکور اختصاص دهید.

سعی کنید جدول زمان‌بندی برنامه روزانه و هفتگی خود را به در یا دیوار اتاق نصب کنید تا مقابل چشمانتان باشد. این کار باعث می‌شود که آرامش ذهنی بیشتری داشته باشید. همچنین تمرکز شما را روی اهداف و عملکردتان بیشتر می‌کند.

برنامه ریزی ماهانه؛ گامی بلند به سوی اهدافی بزرگ!

معمولا مشاوران کنکور بعد از طراحی برنامه کلی یا سالانه، اقدام به برنامه ریزی کنکور تجربی به صورت ماهانه می‌کنند. در این برنامه‌ریزی، مباحث دروس فصل‌بندی می‌شوند. به این ترتیب مشخص می‌شود که در طول یک ماه، چه حجمی از مطالب دروس باید مورد مطالعه قرار بگیرند. برنامه‌ریزی ماهانه اهمیت زیادی در راه رسیدن به موفقیت در کنکور دارد؛ به همین دلیل باید دقت و وقت زیادی روی آن گذاشته شود.

اهمیت مشاوره برنامه ریزی کنکور تجربی

همانطور که اشاره کردیم، برای رسیدن به موفقیت در کنکور، باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید. طبیعتا شما تجربه و دانش کافی در خصوص کنکور و نحوه برنامه‌ریزی آن ندارید. به همین دلیل بهتر است این کار را به مشاوران متخصص در این زمینه بسپارید. مشاور کنکور تجربی باعث پیشگیری از خطا و اشتباه در طول مسیر کنکور می‌شود؛ البته انتخاب مشاور مناسب هم کار ساده‌ای نیست.

مشاور مناسب برای برنامه ریزی کنکور تجربی، باید رتبه برتر کنکور این رشته بوده باشد. مشاوری که سرد و گرم مسیر پرفراز و نشیب کنکور و موفقیت در آن را تجربه کرده باشد، می‌تواند راهکارهای مناسب‌تری هم به شما ارائه دهد. در کنار این ویژگی، مشاور کنکور خوب باید منظم و پیگیر باشد. اگر مشاور روی روند یادگیری و مطالعه شما سخت‌گیری نداشته باشد، انگیزه و جدیت شما برای ادامه برنامه کاهش پیدا خواهد کرد.

دقت داشته باشید که تمام بار مسئولیت برنامه‌ریزی روی دوش مشاور نیست. شما هم باید همکاری لازم را با مشاور، برای پیشبرد اهداف برنامه ریزی کنکور تجربی داشته باشید. شما باید مسائل و مشکلات خود را با مشاور در میان بگذارید تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشد. یک مشاور خوب برنامه ریزی کنکور را بر اساس نقاط قوت و ضعف داوطلب انجام می‌دهد.

چند نکته مهم در برنامه ریزی کنکور تجربی

کنکور با توجه به شرایط حساس و متفاوتی که دارد، توجه و تمرکز بیشتری برای برنامه‌ریزی نیاز خواهد داشت. برای اینکه بهترین برنامه‌ریزی را طراحی کنید، باید نکاتی را مدنظر داشته باشید. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین این نکات می‌پردازیم.

1. هدف هدف هدف

برای دستیابی به بهترین نتیجه در هر زمینه‌ای، باید هدف داشته باشید. اساسا برنامه‌ریزی بدون هدف، معنی خاصی پیدا نمی‌کند. به همین دلیل بهتر است قبل از طراحی برنامه ریزی برای کنکور تجربی، هدف خود را مشخص کنید. منظور از هدف، قصد ادامه تحصیل در رشته دانشگاهی موردنظر است. تعیین هدف کمک زیادی به برنامه‌ریزی مناسب و مدون می‌کند. برای بهبود وضعیت مطالعه و رسیدن به موفقیت، بهتر است اهداف خود را یادداشت کرده و مقابل دید خود قرار دهید تا روزانه با دیدن آنها اهدافتان یادآوری شوند.

2. میزان ساعات مطالعه را دقیق مشخص کنید

همانطور که می‌دانید، سطح یادگیری هر فرد در دروس مختلف، متفاوت است. به همین دلیل باید بر اساس میزان یادگیری و اهمیت درس موردنظر، برای آن زمان تعیین کنید. در واقع این کار باعث می‌شود بیشتر نقاط ضعف شما پوشش داده شود. از طرف دیگر برخی دروس ضریب بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند که در برنامه‌ریزی کنکور تجربی باید به آنها توجه ویژه‌ای شود. معمولا مشاوران کنکور به این دروس زمان مطالعه بیشتری اختصاص می‌دهند.

3. تا جای ممکن تست بزنید!

یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به موفقیت در کنکور، تست‌زنی است. تست زدن شرایطی را برای شما فراهم می‌کند تا خود را محک بزنید. بهتر است بعد از مطالعه هر درس، تست‌زنی را انجام دهید. این کار باعث افزایش یادگیری شما می‌شود. تست‌زنی بلافاصله بعد از مطالعه، باعث تثبیت مطلب در ذهن شما می‌شود. البته به یاد داشته باشید که باید مهارت‌های لازم برای تست‌زنی را یاد بگیرید. تست‌زنی فقط به تسلط روی مطالب منحصر نمی‌شود، بلکه باید فراتر از این بروید!

4. خود را در آزمون‌های آزمایشی محک بزنید

در سال‌های اخیر برخی موسسات برای شبیه‌سازی شرایط کنکور و سوالات آن، اقدام به برگزاری آزمون‌های آزمایشی می‌کنند. شرکت در این آزمون‌ها برای داوطلبان مزایای بسیار زیادی دارد. چرا که باعث آشنایی شما با شرایط و محیط برگزاری کنکور می‌شود. گنجاندن آزمون‌های آزمایشی در برنامه ریزی کنکور تجربی، کمک زیادی به موفقیت شما خواهد کرد.

5. دروس تخصصی و سنگین را پشت سر هم مطالعه نکنید

به هیچ وجه دو یا چند درس تخصصی و سنگین را به صورت متوالی مورد مطالعه قرار ندهید. مطالعه پشت سر هم این دروس، باعث عدم‌ یادگیری آنها خواهد شد. بهتر است بین دروس تخصصی، حداقل یک درس عمومی بگنجانید. برای دروس تخصصی بهتر است نزدیک به دو ساعت و دروس عمومی، یک ساعت وقت بگذارید.

6. ساعت مطالعه خود را ثبت کنید

بعد از طراحی برنامه ریزی کنکور تجربی، نوبت به اجرای آن می‌رسد. برای اینکه ارزیابی صحیحی از وضعیت مطالعه و پیشبرد برنامه خود داشته باشید، بهتر است ساعت مطالعه خود را در پایان هر روز ثبت کنید. حتی می‌توانید ساعت مطالعه هر درس را به صورت جزئی یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود که در پایان هر هفته، روند مطالعه هر درس و مدت زمان مورد نیاز آن را به‌دست بیاورد.

7. دروس را دسته‌بندی کنید

یکی از مهم‌ترین کارها در برنامه ریزی کنکور تجربی، دسته‌بندی دروس بر اساس اهمیت و ضریب آنهاست. البته نباید در این دسته‌بندی از اهداف خود هم غافل شوید. دروس را بر اساس ضرایب و اهدافی که در کنکور تجربی دارید، تقسیم‌بندی کنید. به این ترتیب کار اختصاص زمان مناسب برای هر کدام از آنها هم ساده‌تر می‌شود.

8. جدول برنامه‌ ریزی مناسب داشته باشید

برای کاهش سردرگمی در اجرای برنامه روزانه، بهتر است یک جدول مناسب طراحی کنید. این جدول باید دارای چند سطر و ستون باشد. در سطر اسم دروس و ستون هم روزهای هفته را بنویسید. برای طراحی دقیق‌تر و بهتر این جدول، بهتر است از مشاوران و رتبه‌های برتر کنکور در سالیان اخیر کمک بگیرید.

9. اجرای برنامه را جدی بگیرید

تمام نکات و روش‌هایی که تا اینجا در برنامه ریزی کنکور تجربی آموختید، بدون اجرای صحیح معنایی نخواهند داشت. هر چقدر هم که برنامه‌ریزی دقیق و معتبری داشته باشید، باید در اجرا آن را نشان دهید. البته برخی برنامه ریزی‌ها هم ممکن است عملیاتی نباشند. به همین دلیل مهم است که برنامه شما دارای قابلیت اجرایی باشد.

آگاهی از ضرایب دروس کنکور تجربی چه اهمیتی دارد؟

ضریب هر درس نشان‌دهنده اهمیت آن در کنکور است. به این ترتیب هر درسی که ضریب بالاتری داشته باشد، نیاز به زمان بیشتری هم برای مطالعه دارد. شما باید ضرایب هر درس را در برنامه‌ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه خود در نظر داشته باشید. اگر بدون توجه به ضرایب دروس اقدام به مطالعه کنید، نتایج مطلوبی به دست نخواهید آورد.

در رشته تجربی درس زیست‌شناسی بیشترین ضریب و اهمیت را دارد. در پله بعدی درس شیمی قرار می‌گیرد. اگر هدف شما دستیابی به رشته‌های پزشکی است، باید تمرکز مطالعه خود را روی شیمی و زیست‌شناسی بگذارید. البته این به معنای نادیده گرفتن یا کم‌توجهی به سایر دروس نیست. شما باید توازن و تعادل مناسبی بین دروس بر اساس ضرایب آنها و اهداف خود ایجاد کنید.

مرور دروس را در برنامه ریزی کنکور تجربی بگنجانید

به جرات می‌توان گفت مرور دروس به اندازه مطالعه آنها اهمیت دارد. وقتی دروس مورد مطالعه را در بازه زمانی مشخص مرور می‌کنید، میزان یادگیری مبحث به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. قبل از شروع مطالعه، بهتر است مطالبی که قبلا خوانده‌اید را به مدت 20 تا 30 دقیقه مرور کنید. این کار باعث می‌شود که مطلب مورد نظر در ذهن شما تثبیت شود. به هر حال برخی مباحث ممکن است فرار باشند. مرور باعث جلوگیری از فراموشی مطالب می‌شود. از طرف دیگر مرور دروس باعث افزایش سرعت یادگیری هم خواهد شد. این ویژگی به‌خصوص برای داوطلبانی که سرعت یادگیری و مطالعه پایینی دارند اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

کلام پایانی

هیچ موفقیتی بدون برنامه و تعیین هدف امکان‌پذیر نیست؛ کنکور هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. برای اینکه در کنکور تجربی موفق باشید، باید برنامه‌ریزی صحیحی انجام دهید. برنامه ریزی کنکور تجربی باید دارای هدف باشد. به این معنی که ابتدا باید هدف و رشته دانشگاهی مدنظر خود را انتخاب کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید. در غیر این صورت به نتیجه دلخواه در کنکور دست پیدا نمی‌کنید.

برای اینکه برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید، بهتر است از مشاوران این حوزه کمک بگیرید. مشاوران با توجه به تخصص و تجربه‌ای که در این زمینه دارند، می‌توانند راهنمای مناسبی برای شما باشند. به طور کلی سه روش زمانی، حجمی و تلفیقی برای برنامه‌ریزی کنکور وجود دارد. معمولا برنامه‌ریزی تلفیقی به دلیل جامع بودن، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طراحی برنامه برای کنکور تجربی، باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در این مطلب به آنها اشاره کردیم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در یادگیری نوین تماس بگیرید.

  • آگاهی از ضرایب دروس کنکور تجربی چه اهمیتی دارد؟
  • انتخاب منابع چه اهمیتی در برنامه ریزی مناسب دارد؟
  • انواع برنامه ریزی در کنکور تجربی چیست؟

 

 

کنکور با یادگیرنوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری پست

آخرین مقالات

بودجه بندی کنکور تجربی

کنکور تجربی اکنون پرمتقاضی‌ترین و محبوب‌ترین کنکوری است که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود. برای آماده شدن و شرکت در این رقابت سنگین و حساس،

منابع کنکور تجربی

به جرأت می‌توان گفت که هیچ آزمونی را بدون منبع مناسب، نمی‌توانید با موفقیت پشت سر بگذارید. در آزمون حساسی مثل کنکور سراسری، قطعا نقش

بودجه بندی دقیق کنکور ریاضی

همان‌طور که می‌دانید طی سال‌های اخیر، طراحان کنکور رویه نسبتاً ثابتی را برای طراحی سوالات در پیش گرفته‌اند. در دفترچه سوالات کنکور یک سری مباحث

راهنمای کامل انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

رشته تجربی در سال‌های اخیر به‌عنوان پرجمعیت‌ترین و پرطرفدارترین رشته دبیرستان شناخته شده‌ است. زیرا فرصت‌های تحصیلی و شغلی فراوانی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در

کنکور انسانی

کنکورهای سراسری بیشترین تعداد داوطلبان را در میان دیگر آزمون‌ها دارند. در این میان رشته انسانی با برخورداری از آینده شغلی درخشان برای داوطلبان آن

دسته بندی مقالات