برنامه ریزی کنکور انسانی

کنکور بخش مهم و تأثیرگذار زندگی هر دانش‌آموزی محسوب‌ می‌شود، به‌خصوص دانش‌آموزان رشته انسانی که با حذف دروس عمومی رقابت سخت‌تری در کنکور 1402 خواهند داشت؛ زیرا 8 درس تخصصی را باید در طول 7 روز هفته به‌صورت پیوسته مطالعه کنند.با در نظر گرفتن این موضوع، مسئله‌ای که برای رسیدن به رتبه برتر در رشته انسانی حائز اهمیت است، چگونگی برنامه‌ریزی کنکور انسانی است.

برنامه‌ریزی صحیح به مطالعه بهتر کمک کرده و همچنین تداوم مطالعه 8 درس در 6 روز اول هفته و دوره در روز جمعه را حفظ می‌کند.برنامه‌ریزی نادرست مهم‌ترین مشکل هر داوطلب کنکوری محسوب ‌می‌شود. در ادامه مطلب به بایدها و نبایدهای برنامه‌ریزی کنکور انسانی می‌پردازیم، اما قبل از آن بهتر است با مهم‌ترین دروس رشته انسانی، زیرگروه‌ها و رشته‌های دانشگاهی آن، اهمیت هدف‌گذاری و ثبت هدف‌ها آشنا شویم.

منابع کنکور انسانی و ضرایب آنها

منابع کنکور در واقع دروس و کتاب‌هایی هستند که سؤالات کنکور از آنها طرح می‌شود، برای مطالعه و برنامه‌ریزی کنکور انسانی باید به سراغ همان کتاب‌ها برویم. مهم‌ترین دروس در رشته انسانی ادبیات فارسی و ریاضی هستند، اما تمامی منابع و ضرایب آنها به‌صورت زیر است:

  • ریاضی با ضریب 6 (دروس ریاضی و آمار 1 – 2 -3)
  • تاریخ و جغرافیا با ضریب 5 (دروس تاریخ 1-2-3، جغرافیا دهم، جغرافیا 2 و جغرافیا کاربردی)
  • اقتصاد با ضریب 2 (درس اقتصاد دهم)
  • ادبیات فارسی با ضریب 8 (دروس علوم و فنون ادبی 1-2-3)
  • عربی با ضریب 5 (دروس عربی با زبان قرآن 1-2-3)
  • علوم اجتماعی با ضریب 5 (دروس جامعه‌شناسی 1-2-3)
  • فلسفه و منطق با ضریب 5 (دروس منطق دهم، فلسفه یازدهم، دوازدهم و آشنایی با فلسفه)
  • روانشناسی با ضریب 2 (درس روانشناسی یازدهم)

زیرگروه‌ها در رشته‌های انسانی دارای ضرایب مستقلی نیستند!

کنکور در سال 1402 برخلاف هر سال به‌صورت دو مرحله‌ای تعریف شده است، مرحله اول آن در اواخر دی ماه 1401 برگزار شد و مرحله بعدی در روزهای 14 و 15 تیرماه 1402برگزار می‌شود. دو مرحله‌ای بودن کنکور به این معنی است که اگر در مرحله اول به هر دلیلی آمادگی لازم برای قبولی را نداشته‌اید، در مرحله دوم یک شانس دوباره خواهید داشت.

در سال‌های گذشته کنکورهای آزمایشی در رشته‌های نظری مثل انسانی، شامل زیرگروه هایی بود که بر اساس آنها ضرایب دروس کنکور در هر رشته متفاوت لحاظ می‌شد و در دفترچه آزمون سراسری کاملاً به توضیح آن پرداخته می‌شد.

در سال 1402 ضرایب تمامی زیرگروه‌ها یکسان شده‌اند و نتیجه برای همه داوطلبان با در نظر گرفتن رتبه کلی آنها رقم می‌خورد و معیار اصلی برای قبولی آنها محسوب ‌می‌شود. با این روش اهمیت دروس و ضرایب آنها در تمامی زیرگروه‌ها در یک سطح قرار دارند.

اما با مطالعه زیرگروه‌های رشته انسانی می‌توانید با مجموعه رشته‌ها و رشته مورد علاقه خود برای تحصیل در دانشگاه آشنا شوید. رشته انسانی جزو بهترین رشته‌های کنکور از لحاظ بازار کار است. زیرگروه‌های این رشته‌ی تحصیلی به‌طور کامل در دفترچه آزمون سراسری معرفی ‌شده‌اند که در ادامه مهم‌ترین و پردرآمدترین آنها را نام می‌بریم.

  • حقوق
  • روانشناسی
  • مدیریت مالی
  • مدیریت امور بانکی
  • مدیریت بازرگانی
  • حسابداری
  • روزنامه‌نگاری

 بودجه‌بندی کنکور انسانی در سال 1402

بودجه‌بندی، مشخص کردن تعداد سؤالاتی است که از هر درس در کنکور مطرح می شود که معمولاً طی سال‌های متوالی تغییر زیادی نمی‌کند. اطلاع داشتن از مبحث‌های مهم و پرتکرار در کنکور به مطالعه مفید شما و انتخاب نوع برنامه‌ریزی کنکور انسانی، کمک بسیاری می‌کنند.

با بررسی کنکور انسانی در چهار سال گذشته، میانگینی از سؤالات مطرح شده، در هر بخش از درس‌های ریاضی و ادبیات که ضریب بالایی در رشته انسانی دارند را ارائه می‌کنیم.

بودجه‌بندی ریاضی در کنکور انسانی با ضریب 6

مجموع سؤالات 20 سؤال و زمان پاسخ‌گویی به آن 25 دقیقه است و جزئیات به‌صورت زیر هستند. دقت کنید که تعداد سؤالات به‌صورت میانگین ارائه ‌شده‌اند.

  • عبارت‌های جبری: 2 سؤال
  • معادله درجه دوم: 1 سؤال
  • تابع: 5 سؤال (به‌طور استثنا در سال 1401 تنها 1 سؤال از این بخش مطرح شد.)
  • کار با داده‌های آماری، معیارهای پراکندگی: 1 سؤال
  • نمایش داده‌ها، نمودارهای یک متغیره: 2 سؤال
  • آشنایی با منطق و استدلال ریاضی: 1 سؤال
  • آمار، شاخص‌های آماری و سری زمانی: 2 سؤال
  • آمار و احتمال: 3 سؤال
  • الگوهای خطی: 1 سؤال
  • الگوهای غیرخطی: 2 سؤال

بودجه‌بندی زبان و ادبیات فارسی در کنکور انسانی با ضریب 8

زبان و ادبیات فارسی با دارا بودن ضریب 8 مهم‌ترین منبع در کنکور انسانی محسوب‌ می‌شود. مجموعه سؤالات 30 عدد و زمان آن 30 دقیقه است. در این بخش هم تعداد سؤالات عنوان شده در زیر به‌صورت میانگین هستند.

تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی: 10 سؤال

معنی لغت: 1 سؤال

عروض: 7 سؤال

قرابت معنایی: 3 سؤال

قافیه: 2 سؤال

آرایه ادبی: 7 سؤال

اهمیت مشاوره در کنکور انسانی

در برنامه‌ریزی کنکور انسانی مشاوره گرفتن امری مهم و واجب است. یکی از دلایل اهمیت مشاوره کمک به شما برای انتخاب روش مطالعه مختص به خودتان است. از دیگر دلایل این است که روشی را به شما آموزش می‌دهند تا در هر مقدار زمان آزادی که برای مطالعه دارید بهترین عملکرد را داشته‌ باشید.

مشاوره کنکور انسانی روش صحیح خوانی را به شما نشان‌ می‌دهد، به هدف‌گذاری شما نظم می‌دهد و در ثبت هدف‌های کوچکی که در مطالعه دارید و درنهایت ثبت هدف نهایی، شما را همراهی می‌کند. رشته انسانی، رشته‌ای سخت و پرطرفدار محسوب می‌شود. به همین علت معمولاً مشاوره توسط شخصی انجام ‌می‌شود که خود رتبه برتر این رشته بوده است.

 در طی مشاوره، مسائلی که از دید شما پنهان هستند و باعث جلوگیری از پیشرفت درسی شما می‌شوند را مشخص می‌کنند و با تکنیک‌هایی که برای رفع مسائل گوناگون آموزش می‌دهند مسیر مطالعه مفید را برایتان هموار خواهند کرد. همچنین آنها صحیح‌ترین روش برنامه‌ریزی را با پیگیری نحوه مطالعه و روند درس خواندن شما پیشنهاد می‌کنند.

بایدها و نبایدهای روش صحیح مطالعه دروس در کنکور انسانی

از سختی‌های رشته انسانی تنوع و تعدد دروس تخصصی است که این موضوع سبب می‌شود برای مطالعه تمامی دروس زمان زیادی نداشته‌ باشید و همیشه مجبورید مطالعه عمیق و مفهومی داشته‌ باشید که این کار فقط با انتخاب یک روش مطالعه صحیح و اصولی امکان‌پذیر است.

حتماً برای آگاهی از زمان مفیدی که برای مطالعه دارید و تسلط بر شرایط و توانایی‌های خودتان از مشاوره تخصصی استفاده‌ کنید، اما به‌صورت کلی سعی کنید همه دروس را بخوانید و چیزی را حذف نکنید. صفر بودن درصد یک درس تاثیر زیادی در رتبه کلی خواهد گذاشت.

 هر بخش را که می‌خوانید، کاملاً بفهمید و سپس یادداشت برداری کنید. یادداشت برداری باید زمانی انجام شود که شما مطمئن هستید آن بخش را به خوبی یادگرفته‌اید. در دوره‌های زمانی مشخص مانند آخر شب یا آخر هفته‌ها، تمام مطالب را با نگاه اجمالی به کتاب و مطالعه یادداشت‌های خودتان، دوره کنید و حتما از نکات زیر استفاده کنید:

  • تست زدن درس‌های ساده‌تر یک روز یا دو روز بعد از مطالعه آنها و تست زدن درس‌های مفهومی و سخت مثل ریاضی و فلسفه را بلافاصله بعد از مطالعه آن درس انجام دهید.
  • برای درس ریاضی به‌جای چرک‌نویس از دفتر استفاده‌ کنید و تا مطلبی را یاد نگرفته‌اید از آن نگذرید.
  • دروس سخت مثل فلسفه را در زمان‌هایی که مغز شما خسته نیست، مطالعه کنید.
  • دفعات مطالعه برای درس‌های مفهومی را بالا ببرید و به خودتان برای فهم آن زمان بدهید.

نوع برنامه‌ریزی کنکور انسانی را مختص انتخاب کنید

حتماً از اهمیت برنامه‌ریزی کنکور انسانی و تأثیری که در مطالعه و رسیدن به هدف داوطلب می‌گذارد آگاه هستید. اما بهتر است بدانید که برای هر شخص نوع برنامه‌ریزی که انتخاب می‌شود، متفاوت خواهد بود؛ زیرا خیلی از داوطلبان زمان بیشتری را برای مطالعه بعضی از دروس لازم دارند و سرعت یادگیری افراد یکسان نیست.

برای برنامه‌ریزی حرفه‌ای حتماً با یک مشاور صحبت کنید اما با توجه به زمان و هدفی که از مطالعه دارید، هدف‌گذاری‌های کوچکی انجام دهید، یعنی اهدافتان را به بازه‌های زمانی کوچک‌تر تقسیم کنید. به‌طوری که در هر هفته و هر ماه تعداد درس‌ها و مباحث مطالعه شما مشخص باشد.

در برنامه‌ریزی کنکور انسانی مدت زمانی که می‌توانید در طول روز به مطالعه بپردازید را مشخص کنید. از خواب شبانه خود غافل نشوید و 7 تا 8 ساعت خواب را حتماً برای خود لحاظ کنید. زمان‌ها را به بازه‌های یک تا دو ساعته تقسیم کنید.

برنامه‌ریزی اصولی باید پیشرفت و پسرفت شما را بعد از مدت کوتاهی نشان دهد، در غیر این صورت آن برنامه مناسب شما نیست. در انتخاب نوع برنامه خود این موضوع را حتماً بررسی کنید. همچنین باید بین مطالعه هر دو درس سخت، یک درس آسان‌تر برای راحت‌تر کردن مطالعه و استراحت مغز خود قرار دهید.

مدت زمان استراحت و تست زنی را باید برای هر درس مشخص کنید

مدت زمان استراحت در بین مطالعات باید به میزان لازم باشد. اگر زمان استراحت زیاد باشد داوطلب را کند و تنبل می‌کند و اگر کم باشد، بعد از مدتی از مطالعه زده خواهد شد. علاوه بر آن کم بودن زمان استراحت باعث تأثیرات بدی بر مغز می‌شود که پس از مدت کوتاهی مطالب خوانده شده را فراموش می‌کنید.

استراحت درست بین مطالعه باعث تجدید قوای مغز شما می‌شود. باید بعد از هر 70 یا 90 دقیقه مطالعه، یک بازه 15 تا 30 دقیقه‌ای را استراحت کنید. در صورت عدم رعایت این نکته احتمالاً بازدهی مغز شما تحلیل می‌رود.

خواب را جدی بگیرید، دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن در زمان کنکور اصلاً توصیه نمی‌شود. در برنامه‌ریزی کنکور انسانی ساعت خواب خود را هم مشخص کنید. به‌گونه‌ای که مانند بیدار شدن برای به خواب رفتن خود هم ساعت کوک کرده باشد.

ساعت تست زدن را با برنامه های زمانی مرتب در برنامه خود جای دهید. برای تست زنی زمان مشخصی تعیین کنید و روی افزایش سرعت تست زدن خود متمرکز باشید. در زمان کنکور یکی از فاکتورهای مهم، زمان مشخص شده برای حل تست‌های هر درس است.

سرعت تست زنی را با حل مداوم تمرینات بالا ببرید و به تست‌ها مسلط شوید؛ این موضوع باعث می‌شود حتی گاهی با دیدن سؤال‌ها جواب را تشخیص دهید. اگر راه حل را نمی‌دانید در کنار تست خط تیره بگذارید و از آن رد شوید. کنار تست‌هایی که بین دو گزینه آن شک دارید نیز یک علامت ضربدر بزنید و در آخر تست زدن به آن برگردید.

ثبت هدف‌ها در برنامه‌ریزی کنکور انسانی مهم است

هدف‌های جزئی مشخص شده برای مطالعه، باید کاملاً واضح باشند اما چیزی که اهمیت دارد استمرار شما در مطالعه و ثبت هدف‌های متوالی است. هدف گذاری در کنکور مسیر شما را تعیین می‌کند و شانس موفقیت شما را بالا می‌برد. از جمله تاثیرات استمرار در ثبت هدف‌ها عبارتند از:

  • با ثبت هدف‌های کوچک از روند پیشرفتتان آگاه می‌شوید.
  • ثبت هدف‌ها از یکنواخت شدن مطالعه و کسل‌کننده بود آن جلوگیری می‌کند.
  • ثبت کردن هدف‌ها سلامت جسمانی و روانی شما را حفظ و به کنترل استرس هم کمک می‌کند.
  • در مسیر تلاش برای رسیدن به هدف بزرگ شما از کنکور، حرف مردم بی‌تأثیر می‌شود.
  • استمرار در ثبت هدف باعث افزایش موفقیت‌های کوچک و در نهایت رسیدن به هدف اصلی شما خواهد شد.

مدیریت زمان در برنامه‌ریزی کنکور 1402

کنکور همیشه زودتر از انتظار فرا می‌رسد. زمان خود را طوری تنظیم کنید که تفریحات کوچک و زمان‌های آزاد جزئی اما چشم‌گیری در برنامه مطالعه خود داشته ‌باشید، این کار از دلسرد شدن شما از درس و کنکور جلوگیری می‌کند.

زمان‌بندی دروس مطالعه شما باید به هدف‌های سالانه سپس ماهانه و در آخر روزانه تقسیم شوند. رعایت این موضوع در برنامه‌ریزی شما باعث اصولی شدن برنامه، در صورت کسالت یا هدر رفتن وقت ناگهانی باعث جلوگیری از اشتباه پیش‌رفتن و همین طور مدیریت زمان استراحت می‌شود. زمان باقی مانده خود را جدی بگیرید، هر مقدار زمانی که دارید را با برنامه‌ریزی زمانی به بهترین صورت مدیریت کنید.

در پایان

رشته انسانی از نظر زیاد بودن مباحث مورد مطالعه و تعدد دروس تخصصی، رشته‌ای سخت ولی در عین حال پرطرفدار است. برای برنامه‌ریزی کنکور انسانی به ارائه نکات طلایی پرداخته شد که اهمیت برنامه‌ریزی، داشتن مشاوره، همچنین مدیریت زمان و هدف‌های کوچک در آن بسیار حائز اهمیت هستند.اگر زمان باقیمانده خود را دست کم نگیرید، با برنامه‌ریزی اصولی و رعایت آن به نتیجه دلخواه خود می‌رسید. اما به تغذیه و سلامتی خود اهمیت دهید. از فعالیت‌های غیرضروری بپرهیزید و برنامه‌ریزی اصولی را با مشورت گرفتن از یک مشاور انجام دهید.

رعایت بایدها و نبایدهای برنامه‌ریزی موجب تأثیر مثبت برنامه شما می‌شود. مشخص بودن زمان استراحت به‌اندازه مشخص کردن زمان مطالعه اهمیت دارد. تست‌زنی باعث فهم بهتر مفاهیم می‌شود و در برنامه‌ریزی روزانه نباید از آن غافل شد.با مطالعه عمیق منابع، اصولی بودن برنامه‌ریزی کنکور انسانی، استمرار داشتن در هدف گذاری، ثبت هدف‌ها و رعایت تمام نکات مهم در بحث برنامه‌ریزی و مطالعه دروس تخصصی بی‌شک به نتیجه مورد انتظار خود از کنکور انسانی می‌رسید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در یادگیری نوین تماس بگیرید.

  • ایا مشاوره در کنکور انسانی حائز اهمیت است؟
  • یایدها و نبابدهای روش صحیح مطالعه دروس در کنکور انسانی چیست؟
  • منابع کنکور انسانی و ضرایب آنها چیست؟
  • بودجه‌بندی ریاضی در کنکور انسانی با ضریب 6 به چه صورت است؟
  • بودجه‌بندی زبان و ادبیات فارسی در کنکور انسانی با ضریب 8 به چه صورت است؟
  • زیرگروه های مهم و پردرامد در رشته انسانی چه مواردی هستند؟

کنکور با یادگیرنوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری پست

آخرین مقالات

بودجه بندی کنکور تجربی

کنکور تجربی اکنون پرمتقاضی‌ترین و محبوب‌ترین کنکوری است که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود. برای آماده شدن و شرکت در این رقابت سنگین و حساس،

منابع کنکور تجربی

به جرأت می‌توان گفت که هیچ آزمونی را بدون منبع مناسب، نمی‌توانید با موفقیت پشت سر بگذارید. در آزمون حساسی مثل کنکور سراسری، قطعا نقش

بودجه بندی دقیق کنکور ریاضی

همان‌طور که می‌دانید طی سال‌های اخیر، طراحان کنکور رویه نسبتاً ثابتی را برای طراحی سوالات در پیش گرفته‌اند. در دفترچه سوالات کنکور یک سری مباحث

راهنمای کامل انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

رشته تجربی در سال‌های اخیر به‌عنوان پرجمعیت‌ترین و پرطرفدارترین رشته دبیرستان شناخته شده‌ است. زیرا فرصت‌های تحصیلی و شغلی فراوانی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در

کنکور انسانی

کنکورهای سراسری بیشترین تعداد داوطلبان را در میان دیگر آزمون‌ها دارند. در این میان رشته انسانی با برخورداری از آینده شغلی درخشان برای داوطلبان آن

دسته بندی مقالات