برنامه ریزی کنکور ریاضی 1402

برنامه ریزی کنکور ریاضی

کنکور یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر دانش‌آموزی است که می‌تواند مسیر زندگی او را تعیین کند. هرگز نمی‌توانید تصور کنید این راه بدون مطالعه و برنامه‌ریزی امکان‌پذیر خواهد بود‌. برنامه ریزی کنکور ریاضی یکی از درست‌ترین انتخاب‌هایی است که تضمین می‌کند می‌توانید خود را در جایگاهی ببینید که دوست دارید.

البته مطالعه، برنامه‌ریزی کنکور و تعیین اهداف به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست. لازم است در این راه از کسانی کمک بگیرید که در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارند و تمام مسیر  را به‌خوبی می‌شناسند. برای برنامه ریزی درسی کنکور ریاضی با نصب اپلیکیشن یادوین می‌توانید متناسب با شرایطی که دارید اهداف را تعیین کنید و به‌ سلامت به مقصد برسید.

نوع برنامه‌ریزی کنکور ریاضی                                    

برنامه ریزی درسی کنکور ریاضی نیازمند این است به‌خوبی بدانید باید چه مواردی را رعایت کنید، تمرکز خود را بیشتر باید بر روی چه عناوینی معطوف کنید، کدام درس‌ها رقبای بیشتری را کنار می‌زنند و کدام یک بیشتر می‌تواند در رتبه شما مؤثر باشد. دانستن این نکات می‌تواند به پیشرفت شما در زمینه برنامه‌‌ریزی کمک کند. دانستن نحوه برنامه‌ریزی و اینکه کدام نوع از این برنامه‌ها بیشتر به شما کمک می‌کند تا موفق شوید بسیار اهمیت دارد. برای این موضوع لازم است حتماً از مشاوره کنکور ریاضی بهره‌مند شوید تا به نقشه راه اصلی برای موفقیت شما در کنکور ریاضی توسط مشاور ترسیم شود.

در برنامه ریزی کنکور ریاضی اولین نکته آن است که بدانید برخی دروس نیازمند به یاد سپردن جزئیات است و برخی دیگر را باید عمیقاً درک کنید. دروس خواندنی که شیمی یا ادبیات از جمله آن‌ها هستند در این ردیف قرار می‌گیرند. این دروس را باید لایه‌لایه بخوانید، هر بخش را بفهمید و پس از آن به سراغ قسمت بعدی بروید.

به این فکر نکنید که ممکن است وقت زیادی از شما بگیرد، به این بیندیشید که یادگیری جزئیات تا چه میزان می‌تواند به شما در این راه کمک کند. در این درس‌ها باید از تکنیک‌هایی مانند حاشیه‌نویسی و نت‌برداری استفاده کنید.در مقابل برخی دروس اختصاصی این رشته را تنها با کمک تست‌‌زنی، تمرین و تکرار می‌توانید نهادینه کنید. نیازی نیست تا وقت زیادی را صرف مطالعه جزوات و کتب این درس‌ها کنید؛ بلکه لازم است بیشتر مهارت‌های خود را با پاسخ‌دادن به سؤال از زوایای مختلف و تست‌زنی افزایش دهید.

کدام منابع را باید مطالعه کنید؟

یکی از اصول برنامه ریزی رشته ریاضی برای کنکور اطلاع از منابعی است که می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر و بیشتر پیشرفت کنید. اولین و مهم‌ترین نکته این است که بدانید اصلی‌ترین‌منبع شما کتاب‌های درسی هستند. کتاب‌های کمک‌درسی در رتبه دوم منابع در دسترس قرار می‌گیرند. تسلط شما بر کتاب‌های درسی هرچه بیشتر باشد کتاب‌های کمک‌درسی نیز بهتر می‌توانند در پیشرفت شما کمک کنند.

بسته به اینکه چقدر در هر درس ضعف و قوت دارید، می‌توانید از منابع دیگر کمک بگیرید. با این‌ وجود فراموش نکنید در دروسی که نیازمند حفظ‌ کردن هستند، حتماً در مرحله اول روی کتاب‌های درسی تمرکز کنید.در زمینه دروسی که نیاز است تا بیشتر با کمک تست‌زنی خود را تقویت کنید لازم است حتماً از کتب کمک‌آموزشی نیز کمک بگیرید. بااین‌حال بهتر است بسته به تمرکزتان بر دروس، از کتاب‌های مختلفی که در بازار موجود است استفاده کنید. بهترین کتاب‌ها را می‌توانید از مشاوران خود پرس‌وجو کنید‌.

هر درس چقدر اهمیت دارد؟

برای برنامه ریزی کنکور ریاضی لازم است بدانید که هر درس چه اهمیتی در کنکور دارند یا به‌عبارت‌دیگر ضرایب هرکدام چقدر است؟ بر اساس مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس ازپایان متوسطه) دروس عمومی دیگر هیچ ضریبی نداشته و به‌صورت کامل حذف شده‌اند، در مقابل دروس اختصاصی اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. به‌عنوان‌ مثال سه درس اختصاصی ریاضیات، فیزیک و شیمی نیازمند بیشترین تلاش و تمرکز شما هستند.

بر اساس آنچه این شورا مصوب کرده است دیگر ضرایب بر اساس زیرگروه‌ها تقسیم‌بندی نمی‌شود و برای همه زیرگروه‌ها به‌صورت یکسان موردنیاز است. ریاضیات دارای ضریب 12، فیزیک 9 و شیمی 7 هستند. این ضرایب برای همه گروه‌ها و زیر گروه‌ها یکسان است.

برنامه ریزی کنکور ریاضی

برای تست‌زنی آماده باشید

همان‌طور که به‌خوبی می‌دانید نکته اصلی در کنکور، بالابودن مهارت تست‌زنی هر فرد است. گاهی شما کاملاً به یک مطلب تسلط دارید؛ اما ناآگاهی از روش‌های تست‌زنی می‌تواند شما را چندین پله از رقبای دیگر‌تان دور کند و به‌این‌ترتیب برد را از دست بدهید. کنکور با سؤالات چهارگزینه‌ای خود باعث شده است تا دیگر خواندن توضیحی و تشریحی مطالب فایده چندانی نداشته باشد.

یکی از مواردی که در مورد برنامه ریزی برای کنکور ریاضی باید در نظر داشته باشید این است که نحوه مطالعه خود را با آنچه تاکنون انجام می‌دادید، تغییر دهید. برای این کار بهتر است با کمک یک مشاور برترین کتاب‌های کمک‌درسی موجود را در زمینه رشد مهارت‌های تست‌زنی کنکور انتخاب کنید و پس از مطالعه هر فصل سعی کرده با کمک مهارت‌های تست‌زنی مطالب را در ذهن خود حک کنید.

شما چند ساعت مطالعه می‌کنید؟

نمی‌توان قانونی تعیین کرد تا بر اساس آن بتوانید تعیین کنید که چند ساعت در روز مطالعه‌کردن می‌‌‌‌تواند به نفع شما باشد. زمان شروع، پایان و ساعات مطالعه در روز بستگی به توانایی یادگیری شما و شرایطی دارد که در آن قرار دارید. حتی گاه پیش می‌آید که شما یک روز کمتر و روز دیگر بیشتر درس بخوانید. در ضمن توجه کنید که برخی از شما بیشتر در طول روز می‌توانید مطالعه کنید، حال‌ آنکه دوستتان فقط در شب بازدهی بالاتری دارد.

به همین دلیل بهترین شیوه برای مطالعه آن است که برنامه‌ریزی خود را به سه قسمت روزانه، ماهانه و سالانه تقسیم‌بندی کنید. به این شیوه هم می‌توانید بدانید در هر ماه چه میزانی لازم است درس بخوانید، هم می‌دانید که چه میزان فرصت برای هر درس دارید. در ضمن می‌توانید به دروس روزانه مدرسه نیز رسیدگی کنید. می‌توانید با کمک برنامه ریزی کنکور ریاضی هم به تفریحات خود برسید، هم استراحت داشته باشید و همچنین به‌صورت هدفمند مسیر درستی را در پیش بگیرید.

برنامه‌ریزی سالانه

زمانی که حرف از برنامه ریزی کنکور ریاضی به‌صورت سالانه به میان می‌آید به این معنی است که باید بدانید قرار است در سال پیش روی خود که منتهی به کنکور است، چه‌کارهایی انجام دهید. چه دروسی را بیشتر بخوانید، بدانید قرار است چه اتفاقاتی برایتان بیفتد و در نتیجه تصویری روشن برای خود ارائه دهید که قرار است به کجا برسید. این برنامه می‌تواند از پایان سال یازدهم شروع شود؛ اما اگر از اواسط سال دوازدهم نیز شروع کنید هنوز وقت دارید. به عبارت ساده‌تر، باید بدانید روز کنکور با چه توشه‌ای وارد سالن خواهید شد.

برای کسانی که هنوز مشغول به تحصیل در مقطع دوازدهم هستند، لازم است حتماً برنامه کلی خود را مطابق با دروس درسی این سال تعیین کنند. آزمون‌های آزمایشی، دروس سال‌های قبل و پیشرفت ماهیانه را نیز در این برنامه‌ریزی حتماً در نظر داشته باشید. این داستان برای کسانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند کمی متفاوت است. شما وقت آزاد بیشتری دارید و می‌توانید با کمک سرفصل‌هایی حرکت کنید که مطابق با آزمون آزمایشی یا برنامه‌ای بوده که در اپلیکیشن یادوین به شما ارائه شده است.

مهم‌ترین نکته در زمینه برنامه ریزی کنکور ریاضی به‌ صورت سالانه این است که یک برنامه کلی داشته باشید تا بتوانید آن را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. این برنامه باید جامع باشد، همه دروس را در بر بگیرد و علاوه‌برآن نیز جایی را برای اتفاقات غیرمنتظره داشته باشد تا اگر اتفاقی شما را از برنامه دور کرد جای بازگشت داشته باشید.

برنامه ریزی کنکور ریاضی

در ماه باید چه‌کارهایی انجام دهید!

آنچه در برنامه ریزی کنکور ریاضی به‌ صورت ماهانه باید مدنظر داشته باشید این است که تعیین کنید کدام کتاب‌ها را با چه حجمی قرار است در این ماه مطالعه کنید. این برنامه باید بر اساس برنامه سالانه تدوین شده باشد. باید برای خود مشخص کنید قرار است در چه آزمون‌هایی شرکت کنید، چه امتحاناتی پیش روی خود دارید، چه دروسی را در مدرسه قرار است بیاموزید، چقدر وقت استراحت دارید و امکان دارد در این ماه چه برنامه‌های جانبی دیگری داشته باشید.

این برنامه جزئی‌تر است و بیشتر از برنامه سالانه اهمیت دارد و می‌تواند مشخص کند در این ماه باید دقیقاً چه مراحلی را تا کجا طی کنید. سپس بر اساس این برنامه می‌توانید برنامه روزانه یا هفتگی برای خود تنظیم کنید. در این برنامه به صورت کلی باید بخشی را ذکر کنید که قرار است در طول ماه مطالعه شود.

روزهای خود را تقسیم‌بندی کنید

برنامه روزانه هم اهمیت بیشتری از دو برنامه قبلی دارد و هم جزئی‌تر نوشته خواهد شد. شما باید جدول زمان‌بندی داشته باشید و تعیین کنید که در هر روز هفته قرار است چه دروسی را در چه زمانی مطالعه کنید. این برنامه باید واقع‌نگر باشد و در آن برخی از اتفاقات روزمره که به‌صورت جانبی ممکن است برایتان رخ دهد را نیز پیش‌بینی کنید.

در این نوع برنامه‌ها لازم است تا حتماً ساعاتی را که قرار است مطالعه کنید مشخص کنید، از چه زمانی قرار است شروع کنید و چه زمانی قرار است به مطالعه برای یک درس اختصاص دهید. مشخص کنید در هر قسمت قرار است چه بخشی از چه کتابی را بخوانید. بهتر است اولویت‌بندی داشته باشید، اگر مشغول به تحصیل هستید ابتدا امتحانات و دروس روز بعد را در نظر داشته باشید. بهتر است چند درس متفاوت ولی همگن را بخوانید تا از نظر ذهنی کمی تنوع ایجاد شده و مانع از خستگی ذهنتان شود.

بهترین کار کمک‌گرفتن از اپلیکیشن یا یک مشاور است؛ اما باید در نظر داشته باشید که هر قسمت باید حتماًبه‌صورت جزئی به تعداد صفحات، میزان تست‌هایی که قرار است بزنید و حتی منبعی که قرار است مطالعه کنید بپردازید. پس از گذراندن هر قسمت حتماً میزان پیشرفت خود را مشخص کنید. در طی روز نیز برای دروسی که قبلاً خوانده‌اید زمانی قرار دهید تا بتوانید حتماً مرور کرده و از فراموش‌کردن دروس جلوگیری کنید.

وقت جمع‌بندی دروس است

یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه ریزی کنکور ریاضی این است که در درست ترین وقت انجام شود. زمان جمع‌بندی یک ماه پیش از کنکور است و می‌توانید آن را به شیوه‌های مختلفی انجام دهید. می‌توانید از تست‌زنی استفاده کنید و مباحثی که تصور می‌کنید نیاز است را دوباره مرور کنید. می‌توانید حاشیه‌نویسی‌ها و نت‌هایی را که در طی سال برداشته‌اید بخوانید. می‌توانید هر نکته یا تستی را که مشکل دارید با زدن علامت برای لیست نهایی کنار بگذارید و بر روی آن کار کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که اصلاً سمت مطالب جدید نروید. با این شیوه باعث می‌شوید تا ذهن شما پراکنده شود. یادگرفتن عمیق یک مطلب بهتر از خواندن بی‌نتیجه چندین مطلب خواهد بود. با کمک جمع‌بندی می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و در جهت رفع مشکلات خود برآیید. می‌توانید باتکیه‌بر مطالبی که بسیار بر آن‌ها تسلط دارید نقاط ضعف خود را نیز کم‌رنگ‌تر کنید.

بهترین شیوه آن است که بخشی از روز را به خواندن حاشیه‌نویسی‌ها و نت‌ها بپردازید و برخی دیگر را با تست‌زنی بگذرانید. به‌این‌ترتیب هر دو نوع دروسی که در ابتدا ذکر شد را می‌توانید به یک اندازه پیش ببرید. فراموش نکنید که حتماً وقتی را نیز برای استراحت در این زمان اختصاص داده و اجازه دهید هر مطلب به‌درستی در ذهن شما جای بگیرد و سپس به مبحث بعدی بروید.

کلام پایانی

کنکور یکی از مراحل مهم زندگی می‌تواند باشد که آینده و مسیر شما را تا حدودی مشخص می‌کند. موفقیت در آن آسان نیست و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است؛ به همین دلیل لازم است به‌عنوان اولین گام تلاش کنید تا برنامه‌ای مدون کنید که بتواند به شما راه را نشان دهد و شما را از گرفتار شدن در چاه‌ بی‌برنامگی نجات دهد.

برنامه ریزی کنکور ریاضی یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان داوطلب در این رشته باید انجام دهند. بهترین کار نیز این است که حتماً با کمک یک فرد حرفه‌ای پیش بروید تا موفق باشید. برای این منظور با یادگیری نوین همراه باشید و به‌این‌ترتیب بهترین برنامه را برای خود تدوین کنید.

تست زنی گنگور

  • نوع برنامه ریزی کنکور ریاضی چگونه است؟
  • برنامه ریزی سالانه کنکور ریاضی چگونه است؟
  • چند ساعت مطالعه در روز برای کنکور ریاضی کافی است؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری پست

آخرین مقالات

بودجه بندی کنکور تجربی

کنکور تجربی اکنون پرمتقاضی‌ترین و محبوب‌ترین کنکوری است که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود. برای آماده شدن و شرکت در این رقابت سنگین و حساس،

منابع کنکور تجربی

به جرأت می‌توان گفت که هیچ آزمونی را بدون منبع مناسب، نمی‌توانید با موفقیت پشت سر بگذارید. در آزمون حساسی مثل کنکور سراسری، قطعا نقش

بودجه بندی دقیق کنکور ریاضی

همان‌طور که می‌دانید طی سال‌های اخیر، طراحان کنکور رویه نسبتاً ثابتی را برای طراحی سوالات در پیش گرفته‌اند. در دفترچه سوالات کنکور یک سری مباحث

راهنمای کامل انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

رشته تجربی در سال‌های اخیر به‌عنوان پرجمعیت‌ترین و پرطرفدارترین رشته دبیرستان شناخته شده‌ است. زیرا فرصت‌های تحصیلی و شغلی فراوانی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در

کنکور انسانی

کنکورهای سراسری بیشترین تعداد داوطلبان را در میان دیگر آزمون‌ها دارند. در این میان رشته انسانی با برخورداری از آینده شغلی درخشان برای داوطلبان آن

دسته بندی مقالات