بودجه بندی کنکور 1402

بودجه بندی کنکور

یه حقیقتی که خوبه الان خودتون رو برای شنیدنش آماده کنید، اینه که حاضر شدن برای کنکور فقط درس خوندن نیست! لازم نیست که کل کتاب رو از بر باشید، بلکه باید اصولی و دقیق درس بخونید. وقت خودتون رو تلف نکنید و مثل یک حرفه‌ای برای این آزمون مهم آماده بشید. برای این کار اول از همه اساس بودجه بندی کنکور رو بهتون معرفی می‌کنیم و آموزش میدیم. با ما همراه باشید.

بودجه بندی دروس عمومی در کنکور

وقتی سخن از مظلومیت به میان می‌آید، نام دروس عمومی به خوبی می‌درخشد! این دروس که تا سال گذشته در کنکور سراسری حضور داشتند و در اختیار داوطلبان قرار می‌گرفتند، از این به بعد و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در کلیه گروه‌های آزمایشی حذف شده‌اند. دفترچه دروس عمومی به طور جداگانه و در ابتدای آزمون در اختیار داوطلبان قرار می‌گرفت که از ۱۰۰ سوال و ۴ درس ادبیات، عربی، دینی و زبان تشکیل می‌شد.

این دفترچه همیشه با اسم دفترچه افزایش رتبه شناخته می‌شد، چون که خیلی سریع و راحت مخصوصاً برای اون دسته از بچه‌هایی که تخصصی رو خوب نخونده بودن، امتیاز می‌آورد.  در حال حاضر و از کنکور ۱۴۰۲ به بعد، دروس عمومی در تمام گروه‌های آزمایشی حذف شده‌اند و جای خودشون رو به سوابق تحصیلی داده‌اند؛ به طوریکه شما می‌تونید اون‌ها رو هم‌چنان به صورت ضریبی در سوابق تحصیلی خودتون مشاهده کنید. با این حال ما رسالت خودمون رو به انجام می‌رسونیم و در ادامه بودجه بندی کنکور و دروس عمومی رو در سال‌های گذشته بررسی می‌کنیم.

  • ادبیات

درس زبان و ادبیات فارسی از مباحث واژگان، املا، زبان فارسی، تاریخ ادبیات، آرایه‌های ادبی و قرابت معنایی تشکیل شده که هرکدوم ارزش خاصی دارند. کافی بود متوجه بشین کدوم مبحث ارزش بیشتری داره و بیشتر توی سوالات مطرح میشه. با کمی مطالعه و تست‌زنی خیلی راحت از پسش برمی‌آمدید. جالبه بدونید که بالاترین ضریب را بین دروس عمومی، ادبیات فارسی داشت که اغلب هم داوطلبان با این نکته درگیری داشتند که آیا لازمه ادبیات را به صورت موضوعی بخوانند یا درس به درس! البته با حذف این درس از کنکور دیگر این دست از مشکلات نیز از بین رفتند.

قرابت معنایی، دستور زبان، لغت و املا، تاریخ ادبیات و آرایه‌های ادبی از جمله اصلی‌ترین بخش‌های این درس هستند که سوالات کنکوری هم مطابق این دسته‌بندی طرح می‌شدند. در این بین قرابت معنایی از همه ارزش‌ بیشتری داشت و بیشتر داوطلبان در این زمینه کار می‌کردند. برای بهره‌مندی از خدمات مشاوره کنکور سراسری با ما همراه باشید.

  • عربی

درس بعدی که تو بودجه‌بندی کنکور اهمیت زیادی داشت، عربی بود که از مباحث ترجمه و مفاهیم، معنی کلمات، درک مطلب، تحلیل صرفی، حرکت‌گذاری، جمع و قواعد تشکیل می‌شد. اگه می‌خواستید که تو عربی کنکور موفق عمل کنید، کافی بود که در زمینه ترجمه، قواعد و درک مطلب بیشتر کار کنید. البته همین حالا هم با توجه به تأثیر معدل در کنکور، خوبه که توجه لازمه رو به این درس داشته باشید. با اینکه این درس یه چالش بزرگ و مشکل برای داوطلبان مخصوصاً رشته‌های ریاضی و تجربیه، اما هرچه که تمرکزتون بیشتر روی این درس بذارید، می‌تونید با خیال راحت معدل خودتون رو بالا ببرید.

  • زبان انگلیسی

درس زبان انگلیسی به طور کلی از واژگان، گرامر، Cloze Test و درک مطلب یا Reading تشکیل شده. یکی از ساده‌ترین دروس که امتیاز زیادی رو هم برای داوطلبان به همراه می‌آورد، زبان انگلیسی بود. در مشاوره تحصیلی و افزایش معدل همیشه به دانش‌آموزان یادآوری می‌کنیم که کافیه تا روی لغات تسلط داشته باشید، به این ترتیب خیلی راحت می‌تونید از پسش بربیاید. کافیه که در برنامه‌ریزی درسی خودتون یه زمان مشخصی رو به این درس اختصاص بدید و هم زبانتون رو تقویت کنید و هم نمره بالایی ازش بگیرید.

  • دین و زندگی

اشتباه نیست که بگیم پیچیده‌ترین و گمراه‌کننده‌ترین سوالات کنکور در اختیار این درس بود. اگه داوطلبان مطالعه کافی روی این درس داشتند و خوب مسلط به کتاب درسی بودند، می‌تونستن خیلی راحت از پس این درس بربیان. به طور کلی در درس دینی بیشترین سوالات از آیات و پیام آنها طرح میشه که حدوداً 14 سوال رو دربرمی‌گیره و متن، شعر و احادیث هم حدود 11 سوال رو در اختیار دارند.

حالا که این درس در کنکور سراسری حذف شده با وقت گذاشتن روی این درس و بخش‌هایی که گفتیم، می‌تونید نمره خوب و بالایی رو کسب‌ کنید و معدل خودتون رو ارتقا بدید. با کمک گرفتن از یک مشاوره تحصیلی می‌تونید دروس عمومی خودتون رو تقویت کنید و از تأثیر معدل در کنکور به خوبی استفاده کنید.

بودجه بندی کنکور

در یادگیری نوین بخوانید: برنامه ریزی کنکور

بودجه بندی دروس رشته ریاضی

سوالات کنکور سراسری همیشه از کتاب‌های درسی سه سال دوره دوم متوسطه طراحی میشن. البته هر سال تغییراتی توی این سوال‌ها و و نحوه توزیع اون‌ها اعمال میشه. مثلا اینطوری که از هر مبحثی تعداد سوال مشخصی در اختیار داوطلب ها قرار می‌گیره. ممکنه فکر کنید که این تعداد سوالات شانسیه و طراحان سوال از هرجایی که خوششون اومده سوال دادن، اما اینطور نیست.

رشته ریاضی کاملا محاسباتیه و از این نظر زمان و کیفیت مطالعه خیلی اهمیت داره. مخصوصاً با حذف شدن دروس عمومی از کنکور سراسری، حالا ارزش و اهمیتی دو برابر پیدا کرده. بودجه بندی کنکور ریاضی این امکان رو به شما داوطلبان عزیز میده که بتونید کیفیت و اثربخشی مطالعه خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید.

با بررسی‌هایی که انجام دادیم این نکته رو متوجه شدیم که هر مبحث و مطلبی در کنکور ارزش خاص خودشو داره و هر سال هم تقریبا مشابه با همین ارزش، تعداد سوالاتش مشخص میشه. حتما تا اینجا این نکته رو گرفتید که هرچی یک موضوع یا مطلب، ارزش و اهمیت بالایی داشته باشه، تعداد سوالات بیشتری هم ازش میاد!

درنتیجه اگه می‌خواید که تو کنکور موفق عمل کنید، اول از همه باید ببینید که کدوم مطالب از ارج و قرب بیشتری پیش طراحان سوال برخوردارند، بعد متناسب با اهمیت آن‌ها، شروع به برنامه‌ریزی درسی و مطالعه اساسی کنید. اگه رشته تحصیلی شما ریاضیه، پس‌ می‌دونید که باید درس‌هایی مثل حسابان، فیزیک، هندسه، شیمی،‌ گسسته و آمار و احتمال رو بخونید.

بودجه بندی کنکور ریاضی رو در همه‌ این درس‌ها قراره که بررسی کنیم. دقت داشته باشید شما به عنوان داوطلب این گروه آزمایشی، نباید از هیچ نکته‌ای برای رسیدن به موفقیت و کسب رتبه و تراز قبولی تو این رشته چشم‌پوشی کنید. این نکته رو همیشه تو ذهنتون داشته باشید که لازم نیست کل کتاب‌ها رو حفظ باشید و توی همه‌ درس‌ها عالی ظاهر بشید. همیشه مطلب و درسی پیدا میشه که یادگیریش برامون مشکل باشه؛ پس بیایید با هم بررسی کنیم که چه مباحثی اهمیت بیشتری دارند تا کمترین ضرر و بیشترین میزان کارایی رو داشته باشیم.

بودجه بندی کنکور

در یادگیری نوین بخوانید: تست زنی کنکور

  • دروس ریاضی

اولین قدم در بودجه بندی کنکور سراسری و مخصوصاً رشته ریاضی تفکیک درس‌ها است. در این گروه آزمایشی، درس‌های آمار و احتمال، هندسه، گسسته، حسابان و ریاضی پایه جزو دروس ریاضی قرار دارند. اگه می‌خواهید که تو کنکور عملکرد عالی داشته باشید و به قول معروف شاخ کنکور رو بشکونید، این قسمت رو با دقت بخونید. به طور میانگین از درس آمار و احتمال 7 سوال، ریاضی پایه و حسابان 20 سوال، گسسته 10 سوال و هندسه 18 سوال مطرح میشه.

  •  فیزیک

به لطف حذف دروس عمومی، دومین درسی که تو دفترچه سوالات کنکور ریاضی می‌ببینید، فیزیک هست. شاید این درس سخت و پیچیده باشه، اما اگه روش مطالعه مناسبی داشته باشید، می‌تونید خیلی ساده از این سد کنکور عبور کنید. به طور میانگین و تقریبی از فیزیک دهم 13 سوال، یازدهم 13 سوال و دوازدهم 19 سوال مطرح میشه.

شما در حال حاضر در حساس‌ترین زمان زندگی خودتون قرار دارید، شاید بخواهید این دوران رو راحت و سرسری بگذرونید، اما یادتون باشه که آینده شما وابسته به کاریه که الان انجامش می‌دید. اگه براتون سخته که مطابق با بودجه بندی کنکور سراسری، برنامه‌ریزی کنید و مطالعه و تست داشته باشید، با ما در پلتفرم یادوین همراه باشید. مشاوره تحصیلی و مشاوره کنکوری سریع و کامل رو در کنار برنامه مطالعه و روش‌های مطالعه کاربردی در اختیار شما قرار میدیم تا بتونید بهتر از هر موقعی عمل کنید.

درس فیزیک در بودجه بندی کنکور سراسری اهمیت زیادی داره؛ چراکه تنوع مباحثش خیلی زیاده و با کمی تلاش هم میشه امتیاز سوالاتش رو دریافت کرد. از این جهت پیشنهاد ما به شما اینه که به هیچ وجه از بررسی، تحلیل و استفاده از بودجه بندی فیزیک تو برنامه‌ریزی‌های خودتون غافل نشین.

  • شیمی

حالا می‌رسیم به درس شیمی که به جز آزمایشگاهش، خیلی سخته که بتونیم باهاش کنار بیاییم. اگه می‌خواهید از پس این درس بربیاید، لازمه که همه‌ تکنیک‌های یادگیری از یادگیری مفهومی و حفظی گرفته تا محاسباتی رو در خودتون تقویت کنید. با اینکه خیلی از داوطلبان کنکور سراسری ریاضی از این درس دلخوشی ندارند و با هزارتا دعا و صلوات به سراغ سوالاتش می‌رون، اما با بررسی بودجه بندی کنکور ریاضی می‌تونید خیلی راحت‌تر با این درس کنار بیایید. سوالات مطرح شده برای این درس تقریبا طی سه سال برابر و نزدیک به هم هستند.

این روزها موسسات مختلفی با ارائه آزمون‌های آزمایشی ادعا می‌کنند که بهترین تست رو در اختیار شما قرار می‌دهند، اما فقط زمانی می‌تونیم بگیم که کیفیت آزمون بالاست که این بودجه‌بندی به خوبی در اون رعایت شده باشه. ما درکنار ارائه روش‌های مطالعه، آزمون‌ها و تست‌هایی رو هم به صورت به‌روز و جدید برای شما طرح کرده‌ایم که می‌تونید با شرکت در این آزمون‌ها سطح خودتون رو بسنجید و قوی‌تر از هر زمانی با کنکور شاخ به شاخ بشید‌.

هدفتون چیه؟ تثبیت مطالبی که یاد گرفتید؟ تقویت درس ریاضی؟ تقویت درس شیمی یا تقویت درس فیزیک؟ تقویت تست زنی یا مدیریت زمان؟ هدفت رو به ما بگو و سریع‌تر از هر موقعی بهش برس!

بودجه بندی دروس رشته تجربی

چند سالی هست که طراحی سوالات کنکور تجربی از قاعده‌ای خاص پیروی می‌کنه؛ به نحوی که حتی داوطلب‌ها و ‌موزان حرفه‌ای به خوبی می‌دونند که اول هر لیست سوالات چه نوع سوالی مطرح میشه؟ چه مفهومی رو می‌خواد بدونه و حتی چندتا سوال برای یک موضوع خاص اختصاص داده شده. به این معنا که می‌دونند بودجه بندی کنکور چطوری هست و بخش‌های مهم اون کجاست.

اگه رشته تحصیلی شما تجربی هست و قصد دارید برای کنکور آماده بشید، خوبه که با بودجه بندی کنکور سراسری هم آشنا باشید و اینطوری شانس خودتون رو برای قبولی در آزمون افزایش بدید. برای این کار لازمه که سوال‌های کنکور سنوات گذشته رو بررسی کنید و متوجه بشید که اکثرا از چه مباحث مشخصی طراحی میشن. ما در این بخش به بررسی بودجه بندی دروس رشته تجربی در کنکور می‌پردازیم.

تحلیلی که در اختیار شما قرار میدیم از بررسی و ارزیابی کنکور تجربی و سوالات مطرح شده در اون در طی ده سال اخیر به دست اومده. ما در این تحلیل به شما میگیم که از هر مبحث و هر سال تحصیلی به طور میانگین چند سوال طرح میشه تا بتونید با آمادگی و اطلاعات بیشتری برنامه‌ریزی درسی داشته باشید. مشاوره کنکور دقیق و تخصصی رو با گروه ما تجربه کنید.

اول یک نکته طلایی رو یادتون باشه؛ با تغییرات ایجادشده در کنکور سراسری که شامل حذف زیرگروه ها، تغییر ضرایب و حذف دروس عمومی میشه، باید بیش از پیش به دروس تخصصی اهمیت بدید و براشون وقت بزارید.

بودجه بندی کنکور

در یادگیری نوین بخوانید: انتخاب رشته کنکور 1402

  • ریاضی

یکی از درس‌هایی که خیلی از داوطلبان رو سر آزمون کنکور اذیت می‌کنه، ریاضی هست! این درس در کنکور با 30 سوال به سراغ شما میاد؛ به طوری‌که برای پاسخ دادن به آن‌ها فقط 47 دقیقه زمان دارید و با یک حساب سرانگشتی برای هر سوال 94 ثانیه زمان دارید که حلش کنید. سوالات درس ریاضی در کنکور به صورت مبحثی طرح میشن و بهتره که برای یادگیری و نتیجه گرفتن از کنکور، این درس رو به صورت مبحثی مطالعه کنید.

الگو و دنباله، مثلثات، توان های گویا و عبارت‌های جبری، معادله‌ها و نامعادله‌ها، تابع، شمارش بدون شمردن، آمار و احتمال، هندسه تحلیلی و جبر، توابع نمایی و لگاریتمی، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد مشتق از جمله مواردی هستند که در این درس ازشون سوال میاد.

توجه کنید به خاطر رقابت سنگینی که در کنکور رشته تجربی وجود داره، بهتره که این درس رو خوب مطالعه کنید و شانس خودتون رو برای قبولی در آزمون‌ ورودی به دانشگاه افزایش دهید.

  • زیست شناسی

درس زیست شناسی در کنکور با 50 سوال به سراغ شما میاد؛ به طوری که داوطلبان برای پاسخ دادن به سوالات 36 دقیقه زمان دارند. پس باید خودتون رو آماده کنید که هر سوال رو در 43 ثانیه پاسخ بدید. مهم ترین و اصلی‌ترین درس رشته تجربی همونطور که می‌دونید زیست‌شناسی هست و ضریب اهمیت بیشتری داره. از این جهت داوطلبایی که متقاضی رشته‌های خوب هستن و هدف عالی دارند، بهتره که حتما با بودجه‌بندی این درس و اهمیت هر مبحث از نظر طراحان کنکور آشنا بشوند و برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند.

مباحثی مثل گوارش و جذب مواد، تبادلات گازی، گردش مواد در بدن، دستگاه حرکتی و… از جمله مواردی هستند که بیشتر در کنکور تجربی میان و لازمه که زمان بیشتری بهشون اختصاص داده بشه.

  • فیزیک

هر ساله شاهد هستیم که ۳۰ سوال طرح‌شده در درس فیزیک چطور داوطلبان قدری را به خاک می‌اندازد. از این جهت بهتره که اول با بودجه بندی کنکور تجربی و این درس خوب آشنا بشید و برنامه‌ریزی و مطالعه کامل و جامعی داشته باشید تا بتونید در طی ۳۷ دقیقه زمانی که بهتون داده میشه، گزینه درست رو انتخاب کنید.

فیزیک به عنوان یکی از پربازده‌ترین درس‌های کنکور تجربی به حساب میاد و اگه بهش اشراف داشته باشید، می‌تونید درصد زیادی ازش کسب کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت فیزیک، تنوع مباحث و زودبازده بودن یک‌سری از فصل‌هاست که داوطلبان زیادی رو به خودش جذب می‌کنه. اگه متقاضی رشته‌های خوب هستین، این بخش از بررسی و تحلیل و بودجه بندی کنکور رو با دقت مطالعه کنید و تو برنامه‌ریزی درسی خودتون بگنجونید.

  • زمین شناسی

اولین درسی که موقع باز کردن دفترچه آزمون تخصصی کنکور باهاش مواجه می‌شید، زمین شناسی هست. کلا ۲۵ سواله که لازمه اونارو تو ۲۰ دقیقه جمعش کنید. تست‌زنی تو این درس بیشتر سلیقه‌ایه و به رشته‌ای که می‌خواهید در آینده بخونید خیلی وابسته‌ست. پس درصورتی‌که علاقه دارید در رشته‌های مربوط به زمین شناسی تحصیل تخصصی داشته باشید، بهتره که براش وقت بزارید و از ضریب اون کمک بگیرید. اگه به بودجه‌بندی سوالات زمین شناسی توجه کنید و مطالعه متوسطی هم داشته باشید، می‌تونید خیلی راحت درصد خودتون رو بالا برده و رتبه بهتری رو کسب کنید.

مباحث مربوط به آفرینش کیهان و تکوین زمین، منابع معدنی و ذخایر انرژی، زیربنای تمدن و توسعه، منابع آب و خاک، زمین شناسی و سازه‌های مهندسی، زمین شناسی و سلامت، پویایی زمین و زمین شناسی ایران از جمله مباحثی هستند که بیشتر از بقیه ازشون سوال طرح میشه.

  • شیمی

هیچوقت آخرین‌ها را دست کم نگیرید. شیمی همون حریف قدری به شمار میره که منتظره تا داوطلب خسته بهش برسه و حالش رو بگیره! اما نگران نباشید؛ با توجه به بودجه بندی کنکور درس شیمی که در اختیارتون قرار میدیم، کافیه که مطالب پرکاربرد رو بررسی کنید و تو برنامه درسی‌تون قرار بدید. خیلی راحت می‌تونید با محدود کردن مطالب و صرف وقت و انرژی بیشتر برای هر کدوم سریع‌تر به نتیجه برسید.

ماهیت درس شیمی اصولاً حفظی، مفهومی و محاسباتی هست؛ به همین دلیل لازمه که تمرکز زیادی روی اون داشته باشین تا بتونید 35 سوال اون رو به راحتی در 35 دقیقه زمانی که بهتون داده شده، پاسخ بدید. بیشتر سوالات این درس از سال آخر یا دوازدهم مطرح میشه و از این جهت بهتره که سرفصل‌های کتاب سال آخر رو بیشتر مطالعه کنید.

مباحثی مثل آرایش الکترونی و جدول دوره‌ای، نام‌گذاری– فرمول نویسی– ساختار لوویس، استوکیومتری واکنش‌ها، شیمی آلی، ترموشیمی، اسید و باز، سینتیک و… از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که بیشتر ازشون سوال طرح میشه.

بودجه بندی دروس رشته انسانی

در کنکور سراسری، سوالات همگی از کتاب‌های درسی و مطالب مشخصی طراحی میشه که در این بین بعضی نسبت به بقیه بیشتر تکرار میشن و تو سوال‌ها میشه دیدشون. کنکور علوم انسانی هم از این قانون مستثنی نیست و می‌تونیم هر ساله سوالاتی رو ببینیم که با یه روند خاص بین دروس مختلف توزیع میشن و همین موضوع اهمیت بالای اونها رو می‌رسونه.

داوطلبان رشته انسانی برای کسب رتبه مناسب بهتره که یک استاد همه فن حریف باشند‌؛ چرا؟ چون دروس اختصاصی این رشته شامل دروس ریاضی، اقتصاد، علوم و فنون، عربی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی میشه که لازمه در هر حوزه‌ای دست داشته باشند‌.

از این جهت اگه از داوطلبان رشته انسانی هستید، بهتره که با بودجه بندی کنکور انسانی هم آشنا بشید و با مطالعه سرفصل‌های مهم و برنامه‌ریزی مرتبط بتونید با آمادگی بیشتری در آزمون حضور پیدا کنید.

بودجه بندی کنکور

  • ریاضی

اولین درسی که در زمان باز کردن دفترچه اختصاصی کنکور انسانی ۱۴۰۲ باهاش روبه‌رو می‌شید، ریاضی هست که با 20 سوال و 25 دقیقه زمان منتظره تا پاسخ داده بشه. مباحثی مثل عبارات گویا، معادله گویا، آمار و تابع از جمله مواردی هستند که بیشتر در این آزمون ازشون سوال مطرح می‌شه. پیشنهاد ما برای شما داوطلبای کنکور انسانی ۱۴۰۲ اینه که حتما در دوران جمع بندی ریاضی کنکور روی مباحث زودبازده و پرتکرار مثل آمار و احتمال و … بیشتر کار کنید. چون که ضرایب بالایی دارند و با تسلط به اونها می‌تونید نتیجه بهتری رو هم کسب کنید.

  • زبان و ادبیات فارسی

یکی از اصلی‌ترین درس‌های آزمون رشته علوم انسانی، زبان و ادبیات فارسی به شمار میره که درسی تخصصیه و لازمه که طی ۳۰ دقیقه به ۳۰ سوال اون پاسخ بدید. اغلب از موضوعاتی چون معنی لغات، تاریخ ادبیات و سبک شناسی، عروض قافیه، آرایه ادبی و قرابت معنایی سوال میاد که در این بین هم براساس بودجه بندی کنکور سراسری که منتشر شده، مباحث آرایه‌های ادبی و عروض و قافیه از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

با برنامه‌ریزی و مطالعه منظم می‌تونید در این درس درصد و تراز خوبی کسب کنید. دقت کنید که امسال تأثیر معدل به صورت مستقیم و قطعی هست و نه تأثیر مثبت. از این جهت برای امتحانات نهایی هم باید آمادگی کامل داشته باشید.

  • روانشناسی

درس روانشناسی یکی از دروس تخصصی رشته انسانی به شمار میره و خوندن و یادگیریش هم یکی از دغدغه‌های داوطلبا هست. اگه علاقه دارید که در دانشگاه در این رشته ادامه تحصیل بدید، لازمه که برای اون وقت زیادی اختصاص بدید. معمولا این درس در انتهای دفترچه اختصاصی کنکور علوم انسانی آورده میشه و 20 سوال ازش طرح میشه که 15 دقیقه هم زمان پاسخگویی برای اون در نظر گرفته شده. ماهیت این درس مفهومی حفظیه و لازمه که برای آمادگی در آزمون اشراف کاملی به مباحث داشته باشید‌.

روانشناسی رشد، انگیزه و نگرش، احساس، توجه و ادراک، روانشناسی سلامت، حافظه و علل فراموشی، تفکر و حل مسئله از جمله مباحثی هستند در این سوالات این درس مطرح میشن. پس بهتره که با اطلاع از بودجه بندی این درس، مباحث مهم و پراهمیت اون رو بشناسید و برای مسلط شدن روی مباحث مهمی مثل تعریف و روش موردمطالعه و روانشناسی رشد وقت بیشتری رو اختصاص بدین.

  • اقتصاد

درس اقتصاد از اون دسته درس‌های مفهومی، محاسباتی و حفظی به شمار میره که لازمه جزئیات دقیقی رو از اون در ذهن داشته باشید. یعنی هم مفهوم مطلب رو کشف کرده و هم کاربرد فرمول ها رو به خوبی بدونید. این درس اغلب با ۱۵ سوال به سراغ شما میاد و برای پاسخ‌دهی هم ۱۰ دقیقه زمان در نظر گرفته میشه. از مباحث اصلی که در کنکور و در درس اقتصاد سوال طرح می‌شود می‌توان به تولید، فقر و توزیع درآمد، بازار، اقتصاد بین‌الملل، آشنایی با شاخص اقتصادی، اقتصاد ایران، پول و بانک اشاره کرد.

  • فلسفه و منطق

نوبت به سخت‌ترین درس علوم انسانی می‌رسه، فلسفه و منطق! شما می‌تونید در دفترچه کنکور علوم انسانی ۱۴۰۲ انواع سوالات منطق سال دهم و فلسفه سال یازدهم و دوازدهم رو ببینید که با 25 سوال و 25 دقیقه زمان برای پاسخ‌گویی، در انتظار شما هستند. اهمیت منطق دهم و فلسفه دوازدهم تقریبا یکسان و بیشتر از یازدهم هست. سوالات این درس اغلب جنبه حفظی و مفهومی دارند.

  • عربی

عربی تخصصی علوم انسانی اغلب 20 سوال از دفترچه اختصاصی کنکور انسانی رو به خودش اختصاص میده و 20 دقیقه هم زمان می‌خواد تا پاسخ لازم رو بهش بدید. بودجه بندی عربی کنکور انسانی در طی سال‌های گذشته این نکته رو نشون میده که نحوه طراحی سوال در این درس به صورت موضوعی هست و هر مبحث اعراب‌گذاری، تحلیل صرفی، ترجمه و تعریب و قواعد از میزان اهمیت خاصی برخوردار هستند.

  • علوم اجتماعی

وقتی به درس علوم اجتماعی برسید، با سوالاتی حفظی و مفهومی روبه‌رو خواهید شد که ۱۵ دقیقه برای پاسخ به اونها در نظر گرفته شده. هویت فردی و اجتماعی، تحولات هویتی جهان اجتماعی، چالش‌های جهانی، هویت ایرانی، ذخیره دانشی، فرهنگ معاصر غرب، نظام نوین جهانی و بیداری اسلامی و جهان جدید از جمله مواردی هستند که لازمه براشون وقت بیشتری اختصاص بدید تا به نتیجه مطلوب در این زمینه برسید.

  • تاریخ و جغرافیا

شاید بشه ساده‌ترین و راحت‌ترین بخش کنکور سراسری انسانی رو درس تاریخ و جغرافیا عنوان کرد. این درس که در بخش ششم از دفترچه کنکور سراسری رشته انسانی مطرح میشه، از 15 سوال تشکیل شده که  25 دقیقه هم زمان براش در نظر گرفته شده. بودجه‌بندی این درس در کنکور به صورت سال‌های تحصیلی بیان میشه و اغلب هم از تاریخ و جغرافیای سال یازدهم و دوازدهم سوال طرح میشه.

اطلاع از بودجه بندی کنکور چه اهمیتی دارد؟

اصلا چرا لازمه که در مورد بودجه بندی کنکور سراسری بدونیم؟ جواب ساده‌ست. هرچه بیشتر در مورد نکات آزمون و چگونگی طرح سوالات اطلاع داشته باشید، همونقدر هم می‌تونید با دقت بیشتر درس بخونید و وقت خودتون رو صرف موارد کم‌اهمیت نکنید.

با دونستن در مورد یک موضوع مشخص و آگاهی کامل از اون می‌تونید خیلی راحت‌تر از پس سوالات مشابه بربیاید تا اینکه کل کتاب رو حفظ باشید و فقط بتونید سوالات ساده و سرراست رو جواب بدید.

با اطلاع از بودجه بندی کنکور می‌تونید متوجه بشید که کدوم مباحث و دروس اهمیت زیادی دارند و بیشتر تمرکز خودتون رو روی اون بخش‌ها قرار بدید. مدیریت زمان در حین آزمون کنکور خیلی مهمه، از این جهت با شناخت بودجه‌بندی می‌دونید که کجا سرمایه‌گذاری کنید و لحظات ابتدایی آزمون که ذهن باز و آرومی دارید، اول از همه مباحث مهم و کاربردی رو بررسی و حل کنید. در گام بعد برای مباحثی که در تعداد کمتر از آنها سوال مطرح می‌شود، وقت بگذارید.

بودجه بندی کنکور

حذفیات کنکور

هر ساله ما شاهد این موضوع هستیم که براساس ابلاغیه سازمان سنجش یک‌سری از مباحث و دروس حذف می‌شوند. لازم هست ابلاغیه‌هایی که منتشر میشن رو جدی بگیرید و مطابق با اونها دروس رو بخونید. توجه کنید زمان و وقتی که برای این کار اختصاص میدین، خیلی مهمه و می‌تونید اون رو تو جاهایی به کار ببرید که ضعف دارید.

با این حال با بررسی فهرست حذفیات کنکور سراسری ۱۴۰۲ می‌توان این نکته رو متوجه شد که بخش‌هایی مثل تاریخ‌‌ها، پانویس‌ها، خوب است بدانیدها، نتیجه فعالیت‌های تحقیقی، جدول‌ها، پیوست‌ها، واژه نامه‌ها، اطلاعات و داده‌های ریز و جزئی موجود در کنار تصاویر و داده‌های مندرج در برخی از پرسش‌ها ازجمله مباحثی هستند که یاد گرفتن اونها لازم نیست.

بودجه‌بندی‌ها بر چه اساسی مشخص شده‌اند؟

دقت کنید که بودجه بندی کنکور توسط سازمان سنجش مشخص نمیشه. دراصل این بودجه‌بندی توسط کارشناسان و مشاورین خبره کنکور و بر اساس تعداد تکرار سوالات یک مبحث در کنکورهای چند سال گذشته تعیین میشه. درواقع کاری آماری و تحلیلی هست که به شما کمک می‌کنه تا ذهن طراحان رو بخونید. البته که بودجه‌بندی کنکور ممکنه که هر ساله تفاوت‌هایی داشته باشه. برای مثال یه موضوعی که سال قبل بیشتر سوالات رو به خودش اختصاص داده بود، امسال کمتر به چشم بخوره. با این وجود این اتفاق خیلی کم رخ میده و اغلب از یک فرمول ثابتی پیروی می‌کنه.

بو‌جه بندی کنکور هر سال رو می‌تونید به راحتی برای تمامی درس‌های عمومی و تخصصی گروه‌های تجربی و ریاضی که توسط تیم ما تهیه شده مشاهده کرده و با آمادگی بیشتری برای این آزمون سرنوشت‌ساز برنامه‌ریزی کنید.

نتیجه گیری

بودجه بندی کنکور سراسری از آن دسته اخبار پراهمیتی هست که هر ساله با توجه به سوالات مطرح شده در کنکور هر رشته، تحلیل و برآورد میشه. با این حال شما می‎تونید خیلی راحت از طریق پلتفرم یادوین این اخبار رو پیگیری کنید و با تمرکز بیشتری روی درس‎های مهم وقت بگذارید. اپ «یادوین» بهترین گزینه برای بهره‌مندی از مشاوره کنکور سراسری با قیمتی به‌صرفه است.

در صورت داشتن هرگونه سوال در بخش نظرات با ما درمیون بذارید. قطعا در اسرع وقت پاسخ تمامی سوالای شما رو میدیم. امیدواریم این مطلب از سایت یادگیری نوین برای شما سودمند واقع شده باشه!

کنکور با یادگیرنوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری پست

آخرین مقالات

بودجه بندی کنکور تجربی

کنکور تجربی اکنون پرمتقاضی‌ترین و محبوب‌ترین کنکوری است که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود. برای آماده شدن و شرکت در این رقابت سنگین و حساس،

منابع کنکور تجربی

به جرأت می‌توان گفت که هیچ آزمونی را بدون منبع مناسب، نمی‌توانید با موفقیت پشت سر بگذارید. در آزمون حساسی مثل کنکور سراسری، قطعا نقش

بودجه بندی دقیق کنکور ریاضی

همان‌طور که می‌دانید طی سال‌های اخیر، طراحان کنکور رویه نسبتاً ثابتی را برای طراحی سوالات در پیش گرفته‌اند. در دفترچه سوالات کنکور یک سری مباحث

راهنمای کامل انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

رشته تجربی در سال‌های اخیر به‌عنوان پرجمعیت‌ترین و پرطرفدارترین رشته دبیرستان شناخته شده‌ است. زیرا فرصت‌های تحصیلی و شغلی فراوانی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در

کنکور انسانی

کنکورهای سراسری بیشترین تعداد داوطلبان را در میان دیگر آزمون‌ها دارند. در این میان رشته انسانی با برخورداری از آینده شغلی درخشان برای داوطلبان آن

دسته بندی مقالات